fallback

Пазарът на смартфони през 2023 г. - част II

Кои бяха най-продаваните смартфони за миналата година и каква беше тя за брандовете

17:10 | 29.12.23 г.

2023 година - поредната, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени, върви към края си. Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от икономическия живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2023".

След като 2022 г. се оказа тежка за пазара на смартфони, компаниите от сектора не пристъпиха прага на 2023 г. с особен оптимизъм. Икономическата несигурност, ускоряващата се инфлация и повишаването на лихвените проценти от централните банки по света естествено повлияха на апетита на потребителите към покупки на нови устройства. По-голямата част от 2023 г. беше белязана от тези мрачни настроения, но през октомври пазарът на смартфони най-сетне имаше повод за усмивка – завръщането към растежа беше факт, след повече от две години на спад.

По данни на Counterpoint Research световният месечен обем на продадените смартфони е нараснал с 5% през октомври, превръщайки го в първия месец, който записва повишение на годишна база от юни 2021 г. Така се сложи край на поредицата от 27 последователни месеца на понижения на годишна база.

На фона на всичко това решихме да разгледаме каква беше 2023 г. за отделните производители на смартфони, като зададохме въпроси на онези, които работят на българския пазар. Почти всички се включиха, а от отговорите им ясно се вижда, че предизвикателствата на пазара продължават, така че се задава интересна 2024 г.

Първата част можете да прочетете тук, а ние продължаваме с останалите марки. 

Realme

realme C30. Снимка: realme

Брандът realme беше създаден през 2018 г. и се намира под шапката на китайския гигант BBK Electronics, заедно с други добре познати имена като Oppo и vivo. Realme също смята, че 2023 г. е била динамична за пазара на смартфони. Тя е донесла интересни промени, посочиха от българското звено на компанията за Investor.bg, допълвайки, че е имало един традиционно силен играч с най-голям пазарен дял, но е имало сериозни промени при втория.

През ноември компанията отчете над 200 млн. продадени в глобален мащаб смартфона от създаването си насам, като по-голямата част от тях са извън Китай.

„В България като обем продадени продукти имаме малък спад спрямо 2022 г., но затова пък средната цена на продадените продукти се увеличава. Това е добър знак, че потребителите вече имат по-голямо доверие в марката и купуват не само базови, но и продукти от среден и висок клас“, посочи Димитър Малчев, който отговаря за бизнеса на марката у нас.

По думите му най-продаваният смартфон на компанията в България през 2023 г. е бил моделът C30, а след него се нарежда realme C55, който е имал по-активна реклама. Моделът C53 също е бил посрещнат добре, но е пуснат в продажба през втората половина на годината, поради което не е имал време да достигне по-челна позиция, допълва Малчев.

„В България имаме много добри продажби при продуктите на realme от серията С, за разлика от глобалните резултати на компанията, където Цифровата серия /Number series/ се продава по-добре. Много приятно изключение прави realme 11pro+, който на практика е европейският топ модел на realme и се продава отлично в България“, коментира още той.

Tecno

Spark 10. Снимка: Tecno

Tecno също е китайски бранд, който официално навлезе на българския пазар през тази година, след като започна по-активно работа в Източна Европа.

„Част от прогнозите сочат, че до края на 2023 г. глобалните продажби на смартфони ще спаднат с 5% на годишна база до 1,2 млрд. бройки, което ще бъде най-ниското ниво от десетилетие. В Европа ситуацията беше малко по-различна и можем да кажем, че беше доста по-стабилна“, коментираха от Tecno за Investor.bg. От компанията допълват, че все пак условията на европейския пазар продължават да са предизвикателни, макар че инфлацията се забавя и подобряването на нивата на запасите дават надежди за по-добри резултати.

Tecno смята, че българският пазар е последвал европейските тенденции и не е имало някакви съществени пазарни шокове.

„Това, с което се характеризира тази година, е, че голям брой както стари, така и нови играчи, в това число и Tecno, се опитаха да грабнат част от пазара. Някои постигнаха повече, а други по-малко успех в това“, допълва компанията.

Tecno изтъква, че постоянно инвестира в развойната си дейност и вижда плодовете от това.

„Най-новите данни на Counterpoint основно показват обещаващи тенденции за развитие, каквото Tecno постигна през последното тримесечие и през последните три години. Например растежът на Tecno нарасна до 62% на годишна база, осигурявайки ѝ 4% от глобалния пазар на смартфони през третото тримесечие на 2023 г.“, коментира компанията. „Това означава, че нашият пазарен дял е нараснал със 145% само за три години, което е повече от очакваното и го смятаме за чудесен резултат от усилията, положени през последните години“.

Spark 10 е смартфонът, който Tecno посочва като най-продавания ѝ модел в България. Устройството е от по-нисък ценови клас и е от „клас смартфони, който се подобри значително през годините във всяко едно отношение“, посочват от компанията.

Apple

iPhone 15 Pro с USB-C. Снимка: Bloomberg

Apple няма официален офис в България, така че нямаше как да получим данни за българския пазар. Като цяло 2023 г. не беше сред най-бурните години за технологичния гигант. Компанията сякаш набира сили за следващата година, когато се очаква да пусне първите си очила със смесена реалност Vision Pro и погледите са отправени натам.

Интересното при Apple беше, че новата ѝ серия iPhone 15 пристигна с USB-C, което се наложи поради новите регулации на Европейския съюз за стандартизиране на зарядните. След като години наред предлагаше телефоните си със своя Lightning кабел, сега Apple заложи на добре познатия ни формат.

Същевременно Китай засилва призивите си iPhone да не се ползва в държавни предприятия, което носи поредни препятствия за компанията.

През третото тримесечие Apple не успя да прескочи ниската летва, която анализаторите бяха задали за финансовото ѝ представяне, подсказвайки, че iPhone 15 не се радва на толкова добър старт, колкото технологичният гигант се надяваше.

Резултатите за последното тримесечие на годината, което включва празничния сезон, ще покажат дали iPhone 15 е успял да набере инерция.

Xiaomi

Xiaomi 13T. Снимка: Xiaomi

Китайският гигант Xiaomi записа цели 183% ръст на нетната си печалба за третото тримесечие спрямо година по-рано, като тя достигна 6 млрд. юана. През последната година компанията заложи на по-ниски разходи за компоненти и на по-голяма ефективност на бизнеса, а това категорично ѝ се отплати.

Данните на Counterpoint Research за третото тримесечие за Европа показват, че Xiaomi е записала 13% спад на продажбите през периода, но е останала водещ играч в Източна Европа с пазарен дял от 35%.

Компанията не отговори на изпратените ѝ въпроси за обзор за 2023 г.

Сред акцентите в портфолиото ѝ тази година бяха моделите от T серията -  Xiaomi 13T и 13T Pro, които бяха представени в края на септември. По-рано през годината видяхме и новите представители на серията Redmi Note 12, при които компанията заложи на подобрения в камерите, живота на батерията, скоростта на зареждане и дизайна.

Същевременно компанията продължава да развива портфолиото си от IoT продукти (интернет на нещата), развивайки непрестанно своята екосистема.

След като през юни 2021 г. Xiaomi отвори първия си официален магазин в София, сега компанията залага на втори Xiaomi Store, отново в търговски център.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:38 | 29.12.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още