Българската компания Telelink Business Services (TBS) отправя поглед към западните пазари. Свидетелство за това е фактът, че назначи Хелге Брумър за свой главен изпълнителен директор и президент за Северна, Южна Америка и Великобритания. Какви са неговите планове за развитието на Telelink Business Services на Запад и как ще се справи тя с предизвикателствата по пътя си? Отговори на тези въпроси получихме лично от Хелге Брумер.
Г-н Брумър, как решихте да станете част от екипа на Telelink Business Services?
- Telelink Business Services има млад и устремен екип, който има волята да се заема с всякакви предизвикателства в бъдеще. Експанзията в нови области на ITR, в този случай, доставката на управлявани услуги (MSP), ще бъде бъдещ стълб, върху който Telelink Business Services ще стъпи. Хората и знанията са налични. Въпросът е да фокусираме тези знания и Telelink Business Services да бъде популяризирана сред глобалната общност от клиенти. На днешния пазар продуктите трябва да привличат клиенти и да са ориентирани към предлагането на стойност срещу парите, които те плащат. Времената, в които компаниите просто „изнасяха“ своите ИТ операции, за да намалят оперативните си разходи, отдавна отминаха. На днешния пазар трябва да се откроите със знания, оперативни постижения и бизнес аргументи, така че модерният главен информационен директор да бъде успешен, избирайки Telelink Business Services за свой технологичен партньор. Това уникално предизвикателство е много привлекателно за мен, ето защо реших да се впусна в това приключение.
Имате богат управленски опит, включително в големи компании. Кое от опита Ви до момента ще Ви бъде най-ценно в работата в Telelink Business Services?
- Имам сериозен опит в технологиите, автоматизацията, управлението и повече от 17 години се занимавам с облачни технологии. Бях много успешен в ERP сферата със SAP, облачната автоматизация и концепцията за модерното работно пространство, базирано на технологиите на Microsoft. Въпросът е как да помогнем на един бизнес да бъде проспериращ и оперативно сигурен в бъдеще? Имам тесни връзки с Microsoft и SAP, което ми помага да разбера какви ще бъдат следващите предизвикателства за нашите клиенти и как да се адаптираме по-рано спрямо задаващите се препятствия. Смятам, че Telelink Business Services ще спечели от способността ми да разбирам какво означава да предоставяш и изграждаш управлявани услуги. За изграждането на нагласа, че Telelink Business Services представлява много компании и се съобразява с техните уникални IT изисквания, е нужно хората да са отворени и готови за трансформации. Диверсификацията и включването са ключът, ако Telelink Business Services наистина иска да бъде глобална и да мисли глобално. Моята задача е да вложа този уникален набор от умения в Telelink Business Services, след като имах успех като главен информационен директор в глобален лидер на пазара на производство на текстилни продукти в 52 места по света, като ръководех над 200 души в глобален мащаб.
Кое е най-важното нещо, което компания като Telelink Business Services трябва да знае, когато навлиза на американския пазар?
- В САЩ има два основни израза, които отразяват уникалния предприемачески подход в много корпорации. Първият е: „Времето е пари“. Какво означава това за Telelink Business Services? Ако не сме гъвкави и не предлагаме качество, няма да успеем на американския пазар. Моля, обърнете внимание, че съм изключил парите като друг параметър. Американският пазар разбира, че качеството струва пари, но ви носи по-бързи резултати. Така че в повечето случаи парите не са решаващото за възлагане на договор на Telelink Business Services. По-скоро е въпрос на време, нужно за пускане на продукт на пазара, на имплементация и на това да направим нещата правилно от първия път, т.е. качество. Трябва да разберем, че колкото по-рано можем да пуснем продукт или услуга, толкова по-голяма е конкурентната ни позиция на пазара и толкова по-висока е първоначалната ни печалба, съответно стойността на акционерите.
Вторият израз е: „Действай мащабно или си ходи вкъщи“. Ако искате да бъдете успешни на американския пазар, трябва да имате доверието му и да се стремите към растеж, защото американските корпорации са лоялни и искат мащаб. Ако не можем бързо да подкрепим мащабирането, което означава да поддържаме повече и повече услуги, тогава няма да има интерес към мащабиране с помощта на доставчик на услуги. Действането с размах означава също и мащабируемост на ценообразуването за поддръжка на услуги, включително потребителска поддръжка и т.н.
Какво прави един доставчик на бутикови услуги от България конкурентен на Запад?
- Като клиент мога да използвам доставчик на бутикови услуги по начини, различни от тези на големите играчи на пазара. Да сравним един голям петролен танкер и един малък влекач. Ако са необходими нови тенденции и технологии, колко време ще е нужно на големия плавателен съд да спре, да осмисли случващото и да се адаптира към промените? Мисля, че малкият влекач ще бъде гъвкав и ще се адаптира бързо към пазарните тенденции, технологии и ще предоставя по-добри решения. Връщам се към фразата „времето е пари“ и „времето за пускане на продукт на пазара“, които отново имат пряко въздействие върху предоставянето на стойност на акционерите. България е привлекателна за западния пазар, защото европейското качество и инженеринг в САЩ се свързват с гъвкавост и с най-добрите решения в своя клас.
Кое е най-голямото предизвикателство за Telelink Business Services на американския пазар?
- Telelink Business Services е непозната корпорация, която навлиза на пазара. Можем да постигнем успех само с продуктови иновации и качество в изпълнението на проекти. Маркетингът ще бъде основна наша стратегия в САЩ за изграждането на солидна верига за продажби. За да постигнем това, ще са необходими време и ресурси, както и правилните връзки на пазара. Ако успеете да се представите изключително веднъж или два пъти, нещата ще се случат естествено, а поръчките и клиентите ще дойдат от срещи и от уста на уста. Важно е какво посяваме и къде.
Високите лихвени проценти и ускорената инфлация в САЩ ще бъдат ли препятствие пред Telelink Business Services?
- Не, както станахме свидетели през последните две години, американската икономика е много здрава и устойчива. За разлика от ЕС, разходите за енергия са под контрол, а финансовият пазар е стабилен. Трябва да се разбере, че ситуацията в България е благоприятна, което означава ниски лихви и т.н., но България ще премине през трудни промени, когато стане пълноправен член на еврозоната и въведе еврото.
Какви стъпки ще предприеме Telelink Business Services, за да направи експанзия на бизнеса си в САЩ?
- Ще изградим основен екип консултанти по продажбите в САЩ, включващ хора с опит на пазара на услуги, и ще наблегнем на клиентския успех. Освен това ще наемем старши инженери по дизайна, които да предоставят решения в страната, и ще заложим на бекенд операции в България.
Какви са плановете Ви за 2024 г. и какви цели си поставяте с Telelink Business Services в САЩ за следващите 3 години?
- 2024 г. ще бъде най-трудната година, защото трябва да накараме засаденото от нас да покълне, превръщайки го в големи договори за предоставянето на услуги. Това трябва да се съобрази с развитието в България. Стремим се да достигнем договори за поне 100-150 млн. долара в следващите три години.