fallback

Електронните услуги в България, или как лесно да взаимодействаме с администрацията

22:30 | 31.10.23 г.
Автор - снимка
Създател

Интернет, персоналните компютри и мобилните телефони революционизираха живота ни и днес всички сме свикнали с по-бързия достъп до информация във всеки един момент от денонощието. Тази революция се пренася и в публичния сектор чрез електронното управление и очакванията ни като граждани за бърза, сигурна и спестяваща време комуникация с администрацията. Държавите по целия свят признават значението и предимствата на електронното управление и търсят решения за оптимизиране на административните услуги за гражданите и бизнеса.

От 2015 г. насам Оперативна програма „Добро управление“ е основният инструмент за осъществяване на електронното управление в България. С финансовата подкрепа на ЕС са финансирани 56 мащабни проекта, насочени към електронни услуги, информационни портали и системи, които спомагат както за развитие на услугите в областта на електронното управление и разширяване употребата на ИКТ от страна на публичните администрации, така и за  опростяване на бизнес средата и намаляване на бюрокрацията. Само по Оперативна програма „Добро управление“ са реализирани над 450 електронни услуги – спестяващи време и достъпни от различни видове устройства.

Информационна кампания „Времето ти е от значение“ стартира в началото на септември и  насочи вниманието към електронното управление. В нея се предоставя информация за резултати от приключили проекти и редица електронни услуги, както и начина на ползването им, финансирани по Оперативна програма „Добро управление“.

В рамките на кампанията се представят ключови системи и портали на разбираем и достъпен за широката общественост език, като се стимулира тяхното използване. Основен канал за комуникация е специално създадената страница във Facebook “Времето ти е от значение“, в която са представени електронни услуги, предоставени от Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт, Агенцията по вписванията и други администрации, както и портала EGOV.BG – единна входна точка за достъп до електронни услуги и важен елемент от ключовите хоризонтални системи на електронното управление, финансирани по Оперативна програма „Добро управление“. В EGOV.BG всеки гражданин има достъп в удобно време и от удобно място до над 1844 административни услуги и 502 администрации, в повечето случаи и на по-ниска цена.

Цифровата трансформация е продължителен процес, а финансова подкрепа от Оперативна програма „Добро управление“ е само един от инструментите по пътя на неговото развитие, внедряване и комбиниране на цифрови технологии във всички сфери на обществения и стопански живот. Другият фактор са гражданите и бизнеса.

“Трябва да осъзнаем, че в условията на цифрова трансформация потребителите са двигател на промяната", сподели Ирена Първанова, ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Добро управление“. "От нас, гражданите зависи да имаме електронен подпис, да се информираме и да ползваме електронни услуги, платформи и системи, предоставени от администрацията. Затова нашето послание е: Използвай електронни услуги – защото… Времето ти е от значение!

Оперативна програма "Добро управление" е с общ бюджет от над 280 млн. евро (европейско и национално финансиране) и е основният инструмент на България за реализиране на електронното управление, административната и съдебната реформа. Програмата е съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд за програмен период 2014-2020 г. и е разработена в партньорство между всички заинтересовани страни от администрацията, съдебната система  гражданския сектор.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:29 | 01.11.23 г.
Още от Новини и анализи виж още