Когато през 2012 г. Илон Мъск заговори за hyperloop, светът гледаше с широко отворени очи, чудейки се дали това не е поредната лудост на технологичния предприемач, известен с необичайните си идеи като колонизирането на Марс.
11 години по-късно усмихнат испански инженер на име Хуан Висен показва пред група журналисти от цяла Европа снимка на себе си и двама свои състуденти, която са си направили с Илон Мъск. Е, Мъск не ги е прегърнал и не е точно активен участник на снимката, а по-скоро е на фон. Тримата испанци стоят щастливи отпред, Мъск се усмихва на заден фон, гледайки встрани, без дори да подозира, че младежите се опитват да се снимат с него.
Кадърът предизвиква усмивка у всички в залата и цели преди всичко да ни развесели. Другите две усмихнати момчета от снимката са Давид Пистони и Даниел Ориент – съоснователите на Zeleros Hyperloop. Заедно с Хуан Висен те печелят конкурс на SpaceX (една от компаниите на Мъск) за развитие на hyperloop.
Zeleros е испанска компания, базирана във Валенсия, която се опитва да разработи и комерсиализира транспорта на бъдещето – високоскоростни влакове, които могат да се движат с до 1000 км/ч и да придвижват пътниците до различни точки на света по-бързо от самолети. По времето, когато печелят конкурса на Мъск, Висен, Ориент и Пистони са студенти, но университетът им припознава потенциала на проекта им и решава да подкрепи първоначалното му развитие.
Какво обаче е hyperloop? Най-просто казано, това е концепция за изключително бърз транспорт. В основата му стои система от вакуумни тунели, в които съпротивата на въздуха е ограничена, а това позволява на превозното средство, наподобяващо влак, да се движи изключително бързо. За да се постигне това, се използват магнити, благодарение на които влакът левитира. Придвижването може да се случва на дълги разстояния и е щадящо природата, като може да спести до 6,3 млрд. тона въглеродни емисии.
Самата Zeleros се ражда официално като компания през 2016 г. – година след участието на конкурса в САЩ. Днес вече мисли за тестове на своите hyperloop влакове, като планира тези тестове започнат през 2026 г. Гледайки по-далеч в бъдещето, компанията иска да помогне за придвижването на 7 млрд. пътници годишно, но също така да предлага и карго услуги.
Висен е категоричен, че hyperloop няма да е „убиец“ на други видове транспорт, а по-скоро ще допълни транспортните системи в света с още едно предложение, което ще бъде удобно, изключително бързо и екологично.
Интересното е, че тунелите, в които ще се движат въпросните влакове, могат да бъдат издигнати на платформи, така че по никакъв начин да не пречат на обработването на земята под тях, изтъкват от Zeleros. Това е само един от плюсовете на hyperloop, който изтъкват.
Ролята на университета
Ако историята на голяма част от технологичните гиганти в САЩ е свързана с участието на най-големите висши училища в страната, ситуацията в Европа не е точно такава. Zeleros обаче е добър пример за това колко важна е ролята на подобни институции не само за събирането на добри екипи, които да създават иновации, около които да градят компании, но и като първоначално предоставящи лаборатории и ресурси за развитието на добри идеи. В случая на Zeleros историята ѝ е тясно свързана с Политехническия университет във Валенсия.
“Смятам, че университетът има ключовата способност да среща много интересни хора, каквито е трудно да срещнеш иначе. Университетът беше едно от първите места, в които започнахме да работим и да развиваме идеята си. Това беше добра платформа за нас - да имаме пространство за работа”, споделя Хуан Висен, който освен съосновател е и главен маркетинг директор на компанията.
Инвеститори
“Повечето ни инвеститори са от Испания, но имаме и френски”, коментира пред Investor.bg Хуан Висен.
Сред най-големите инвеститори на Zeleros се нареждат Европейският институт за иновации и технологии (през EIT Climate-KIC и EIT InnoEnergy) и Acciona - строителна компания от Испания, която е разработила проекти по целия свят, включително и в енергийния сектор. Zeleros, която по думите на Висен до този момент е набрала около 15 млн. евро инвестиции, е подкрепена и от Red Electrica, която е водещ енергиен оператор в Испания, но разполага и с международни сателитни и широколентови комуникационни мрежи. Не на последно място се нарежда и френската консултантска компания Capgemini.