fallback

Какво ще значи новият AI инструмент на Google за медиите - война или възможност?

От години медиите се борят с Google за рекламодатели, но и зависят от гиганта за онлайн трафика си. Сега ситуацията изглежда още по-сложна

17:13 | 22.10.23 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Може никога да не ви се наложи да прочетете друга новина в живота си, ако имате изкуствен интелект, който може да усвои цялата информация в мрежата и да ви предостави резюме при поискване. Това са кошмарите на медийните гиганти, докато Google и други експериментат с т.нар. генеративен изкуствен интелект (AI), който създава ново съдържание, използвайки налични данни, пише Ройтерс.

От май Google започна да въвежда нова форма на търсачка, зад която стои генеративен AI, след като анализатори от индустрията поставиха под съмнение доколко технологичният гигант ще запази позициите си в индустрията след възхода на чатбота на OpenAI – ChatGPT.

Продуктът, наречен Search Generative Experience (SGE), използва изкуствен интелект, за да прави обобщения в отговор на някои заявки при търсене, задействани от това дали системата на Google определя, че форматът би бил полезен. Тези обобщения се появяват в горната част на началната страница на Google Search с линкове за повече информация.

Ако медиите искат да попречат съдържанието им да бъде използвано от изкуствения интелект на Google в помощ на генерирането на тези обобщения, те трябва да използват същия инструмент, който също би им попречил да се показват в резултатите от търсенето в Google, което ги прави практически невидими в мрежата.

Търсенето на „Кой е Джон Фос“ – скорошният носител на Нобеловата награда за литература – например генерира три абзаца за писателя и неговото творчество. Бутоните за падащи менюта дават линкове към съдържание за Фос в Wikipedia, NPR, The New York Times и други уебсайтове. Допълнителни линкове пък се появяват отдясно на резюмето.

Google казва, че генерираните от изкуствен интелект текстове са синтезирани от множество уебстраници и че линковете са проектирани да бъдат отправна точка, от която потребителите да научат повече. Компанията описва SGE като експеримент сред потребителите, който да ѝ помогне да развие и подобри продукта, като същевременно включва обратна връзка от медийни издатели и други.

За медиите новият инструмент за търсене е най-новият червен флаг в десетилетните им отношения, в които те се борят да се конкурират с Google за онлайн реклама, но и разчитат на технологичния гигант за трафик от търсене.

Все още развиващият се продукт – вече достъпен в Съединените щати, Индия и Япония – предизвика безпокойство сред медиите, докато се опитват да разберат своето място в свят, в който AI може да определя как потребителите намират и плащат за информация, твърдят четирима големи издатели пред Ройтерс. Те са пожелали да останат анонимни, за да се избегне усложняване на текущите преговори с Google.

Тези опасения са свързани с уеб трафика, дали издателите ще бъдат посочени като източник на информация, която се появява в резюметата на SGE, както и с точността на тези обобщения, казват медиите. Най-важното е, че издателите искат да бъдат компенсирани за съдържанието, върху което Google и други AI компании обучават своите инструменти за изкуствен интелект.

„Докатон въвеждаме генеративен изкуствен интелект в Search, продължаваме да даваме приоритет на подходите, които изпращат ценен трафик на широк кръг от създатели, включително медии, за да подкрепим една здрава, отворена мрежа“, коментира говорител на Google.

Що се отнася до компенсациите, Google казва, че работи за по-добро разбиране на бизнес модела на приложенията с генеративен AI.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:13 | 22.10.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още