Големите технологични компании се готвят за най-голямото в историята на Европейския съюз ограничаване на антиконкурентни практики в дигиталната икономика, потенциално предизвиквайки нова вълна от юридически битки между регулаторите и Силициевата долина, пише Bloomberg.
До 6 септември антитръстовите регулатори ще обявят списък с услуги, които вероятно ще включват Google Search на Alphabet, App Store на Apple, пазарните услуги на Amazon.com и Facebook на Meta Platforms, които ще бъдат обект на правила, целящи да не се позволи на най-мощните компании да разрушат нови пазари, преди да е станало твърде късно за действие.
Законът за цифровите пазари (DMA), който влиза в сила от началото на следващата година, ще наложи строг режим на разрешени и забранени неща за компании, които преди пренебрегваха регулаторите въпреки множество разследвания в практики, които доведоха до глоби и данъчни разпореждания за милиарди евро.
За определени платформи ще бъде незаконно да отдават предпочитание на собствените си услуги вместо тези на конкуренти. Те ще имат забрана да комбинират лични данни в различните си услуги, да използват данни, които събират от трети страни търговци, за да се конкурират с тях и ще трябва да позволят на потребителите да свалят приложения от конкурентни платформи.
Положена е обаче основата някои компании да влязат в битка с ЕС в същите съдилища, които са разглеждали оспорвания на годините на последващо, т.е. след фактическото прилагане на, антитръстовото законодателство.
„Вероятно ще има съдебни спорове“, казва Александър де Щреел, академичен директор на програмата за дигитални проучвания в мозъчния тръст Centre on Regulation in Europe. „Определянето на услугите, които ще бъдат покрити, не е толкова лесно, колкото се очакваше“, посочва той.
На среща между Apple и членове на кабинета на еврокомисаря по конкуренцията Маргрете Вестагер на 27 юни компанията предупреди за трудности при изпълнението на правилата, показва копие от протокола от срещата, получено чрез искане за свобода на информацията. Компанията е отбелязала опасения за мащаба на услугите си, които ще бъдат покрити, и как може да бъдат защитени преживяванията на потребителите.
В отделна серия имейли адвокатите на Apple призовават за „по-съществени дискусии“ по отношение на изпълнението на DMA от септември нататък.
Бележки от среща между главния изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси и Вестагер от 21 юни разкриват, че компанията е изразила опасения за „припокриващи се и противоречиви регулации, идващи от национални органи по конкуренцията“. Компанията вече оспорва определянето си съгласно правилата за дигитална конкуренция на Германия.
Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг също проведе разговори с Вестагер, за да обсъди изпълнението на компанията, които се случиха в средата на юни.
От своя страна, Microsoft твърди, че търсачката му Bing е твърде малък конкурент на Google, за да подлежи на правилата. Самата Google може да има въпроси по това как търсачките ѝ се справят с новите правила въз основа на коментари от водещия европейски адвокат на компанията към регулаторите през декември.
Нито една от големите технологични компании не е отговорила веднага на въпроси на Bloomberg за това как възнамеряват да следват закона. Европейската комисия е отказала коментар.
След обявлението от ЕК тази седмица платформите в списъка ѝ ще имат шест месеца да прекроят услугите си, за да изпълняват правилата, или да оспорят юридически решенията за определяне.
Но макар че платформите може и да пожелаят да тестват закона пред съда, едва ли ще имат голям успех, посочва Кристоф Каругати, асоцииран сътрудник в мозъчния тръст Bruegel, отговарящ за дигиталните и конкурентните въпроси.
„Когато тези платформи достигнат необходимите прагове, за да попаднат в обхвата, не мисля, че ще имат легитимен аргумент“, каза той.