През 1970 г. японски професор по инженерство на име Масахиро Мори пише интригуваща статия, която предполага, че реакцията на човек към роботите ще се промени от афинитет към отвращение, колкото по-реалистични стават те. Той нарича това явление „тайнствената долина“.
Децата може да харесват играчките-роботи, които е трудно да се объркат с живо същество, но се чувстваме много по-нервно, когато видим физически роботи - или в наши дни дигитални аватари - които много приличат на хора, но осъзнават, че не са.
Какво се случва обаче, когато нашите изкуствени творения станат толкова убедителни, че преминат през „тайнствената долина“? За добро или лошо, скоро можем да разберем, поне в цифровия свят, пише редакторът за иновациите на Financial Times Джон Торнхил.
Пускането на мощни генеративни инструменти за създаване на изображения с изкуствен интелект, като Dall-E 2 и Runway, позволи създаването на някои поразителни синтетични видеоклипове с участието на фалшиви хора, макар и все още не достатъчно добри, за да бъдат объркани с живи същества.
Вземете The Frost, експериментален 12-минутен филм за екологична катастрофа, продуциран от базираната в Детройт видео компания Waymark. Писател-човек е въвел сценарий в Dall-E 2, който след това генерира всеки кадър във филма. Резултатът е забавен, макар и разтърсващ филм за блокирани изследователи в Антарктика, който все още прилича повече на анимационен филм, отколкото на риалити телевизия.
Сценаристите и актьорите обаче са толкова обезпокоени от нарастващото използване на изкуствен интелект (AI), че в САЩ излязоха на стачка. Те призовават за ограничаване използването на технологията от холивудските студия и стрийминг услугите. Някои независими режисьори на филмовия фестивал Runway AI в Ню Йорк по-рано тази година се възхищаваха на възможностите за използване на генеративни AI модели за ускоряване на скоростта, намаляване на разходите и разширяване на творческите възможности за създаване на филми. „Това е невероятно вълнуващо време. Досега не сме виждали нищо подобно“, казва режисьорът Пол Трило.
Въпреки скорошния напредък в технологиите, все още сме далеч от това генеративният AI да може да прави цели филми като хитовете от това лято „Барби“ и „Опенхаймер“. Тези модели обаче вече се използват за подпомагане създаването на чудати музикални видеоклипове и търговски реклами за марки като Bud Light, Uber, Nike и Terry.
Някои, като Synthetic Summer, сюрреалистична реклама за бира, изработена от лондонската компания Private Island, която се превърна в интернет хит по-рано тази година, използваха странните несъвършенства на технологията. В рекламата лицата на пиещите се сливаха с техните бирени бутилки. Изследването на „тайнствената долина“ може да бъде забавно преживяване, особено когато сте пияни.
По-смущаващо е, че някои политици също използват генеративен AI за синтезиране на изображения. През юни предизборният екип на губернатора на Флорида Рон Десантис (кандидат за републиканската номинация за президент – бел. прев.) пусна видеоклип с очевидно фалшиви снимки на Доналд Тръмп, прегръщащ Антъни Фаучи, бившия главен медицински консултант на САЩ, демонизиран от много републиканци заради подкрепата му за пандемичните локдауни.
Разходите за бързо производство на целеви видеоклипове в масов мащаб спаднаха. Вероятността подобни изображения да се разпространят по време на президентската кампания в САЩ се увеличи след скорошното решение на X (преди Twitter - б.ред.) да отмени своята четиригодишна забрана за политическа реклама.
Уасим Калед, съосновател на Blackbird AI, базирана в щата Ню Йорк стартираща компания, която помага в борбата с дезинформацията, ми казва, споделя авторът, че вече сме преминали през „тайнствената долина“, когато става въпрос за неподвижни изображения. Проучване на медийната компания Syzygy Group в Германия тази година установява, че само 8 процента от респондентите са идентифицирали правилно снимката на истинско човешко лице, когато то е било поставено до три други изображения, генерирани от AI. Само въпрос на време е движещите се изображения също да преминат през „тайнствената долина“.
Според Калед интернет така или иначе отдавна е изкривил възприятията ни за реалността. Изображенията на хора, които виждаме най-често, много често са обработени чрез софтуер или с различни филтри, особено снимките на филмовите звезди. Точно те се използват за обучение на AI. „Изкуственият интелект не представлява човечеството. Той е цифровата му версия, което е отклонение или преувеличение на това, което сме“, изтъква Калед.
Това увеличава вероятността, че може би навлизаме в свят, в който изкуствените версии на реалността изглеждат по-реални от самата реалност. Колкото и обезпокоително да звучи това, то няма да се стори странно на някои творци. Както веднъж е казал Пабло Пикасо: „Всичко, което можете да си представите, е реално“. Машините неумолимо разширяват границите на нашето въображение.