Главният изпълнителен директор на Amazon.com Анди Джаси обяви, че компанията е генерирала силен ръст на приходите от основния бизнес с онлайн търговия, като същевременно е забавила темпа на разходите. Wall Street остана доволен от новините, изпращайки цената на акциите на гиганта нагоре с около 10% по време на следборсовата търговия, пише Bloomberg.
Откакто пое ръководството преди две години, Джаси внесе определено несантиментална перспектива в най-голямата компания за електронна търговия и облачни услуги в света. Под негово ръководство Amazon съкрати 27 хил. души и обеща да запази броя на персонала непроменен в обозримо бъдеще. Той преустанови десетки проекти, създадени по времето на Джеф Безос, и подложи на преглед редица бизнеси.
В четвъртък вечер компанията хвърли светлина върху резултатите си. Приходите за второто тримесечие са се увеличили с 11% на годишна база до 134,4 млрд. долара, надхвърляйки прогнозите. Приходите от продажби в категорията на онлайн магазините са се увеличили с 4 на сто до 53 млрд. долара. Облачният бизнес на Amazon, който обичайно носи по-голямата част от оперативната печалба на гиганта, е надминал очакванията и е показал признаци на стабилизиране.
„Възходът на бизнеса с онлайн търговия на Amazon е обнадеждаващ знак за последната половин година, който би трябвало да допринесе за растежа на печалбата“, коментира Андрю Липсман, анализатор на Insider Intelligence.
Безпрецедентните мерки за съкращения на Джаси определено дадоха резултат. Оперативните разходи на компанията са се увеличили със 7,5% през трите месеца до 30 юни, най-бавният темп от поне 2012 г. Разходите за маркетинг и продажби са нараснали само с 6,5%, след като години наред записваха по 30% увеличение. В резултат на тези действия оперативната печалба успява да скочи повече от двойно до 7,7 млрд. долара през тримесечието.
Сега главният изпълнителен директор изглежда готов да инвестира отново – точно когато опасенията от рецесия избледняват, а потребителите са с по-добри усещания за икономиката и перспективите като цяло.
В желанието си да запази конкурентно предимство в основния си онлайн бизнес с търговия на дребно, Amazon заяви, че ще удвои броя на съоръженията, които могат да обслужват поръчки до клиентите в рамките на същия ден. По-рано тази седмица Bloomberg Businessweek съобщи, че Amazon рестартира дейностите си с хранителни стоки, като предлага доставки на пресни храни до купувачите без абонамент Prime и интегрира по-активно своите вериги Fresh и Whole Foods Market.
Компанията прогнозира, че приходите ѝ ще достигнат 138-143 млрд. долара през настоящия отчетен период, завършващ през септември, спрямо средна прогноза на анализаторите за 138,3 млрд. долара. Оперативната печалба ще бъде между 5,5 млрд. и 8,5 млрд. долара. Анализаторите очакват 5,41 млрд. долара.
Базираната в Сиатъл компания генерира все по-голяма част от приходите си от своя печеливш бизнес с предоставяне на услуги и реклама на независими търговци, които наемат място в уебсайта на Amazon и нейните складове. Приходите от реклама са скочили с 22% до 10,7 млрд. долара, а приходите от услуги до търговци са нараснали с 18 на сто до 32,3 млрд. долара през тримесечието.
Инвеститорите бяха особено притеснени за облачния бизнес Amazon Web Services. Тримесечните му приходи от продажби са скочили с 12% до 22,1 млрд. долара. Въпреки че растежът му се е забавил за шесто поредно тримесечие, бизнесът все пак донесе повече приходи от очакваното от Wall Street.