fallback

Tik Tok иска да продава произведена в Китай стока на американците

Целта е да предизвика същия интерес като други китайски марки – Shein и Temu

19:09 | 26.07.23 г.
Автор - снимка
Създател

TikTok стартира бизнес за електронна търговия в САЩ, за да продава на потребителите стоки, произведени в Китай. По този начин засилва конкуренцията си с популярните търговски платформи Shein и Temu, съобщава Wall Street Journal.

Социалната мрежа ще направи програмата достъпна на най-големия си пазар в началото на август, съобщават запознати с плана източници, опитвайки се да повтори успеха на основаните в Китай Shein и Temu в САЩ.

Подобно на програмата "Sold by Amazon" на Amazon.com, TikTok ще съхранява и доставя стоки - включително дрехи, електроника и кухненски джаджи - от името на производители и търговци в Китай. Тя ще се занимава и с маркетинг, трансакции, логистика и следпродажбени услуги.

С този ход се разширява стратегията за електронна търговия на TikTok, която изпитва затруднения с първоначалните си планове за разработване на платформа за продавачи от трети страни в САЩ. Тя отложи по-широкото стартиране на тази услуга, тъй като американските търговци не пожелаха да се присъединят към нея на фона на политическата несигурност относно бъдещето на приложението.

TikTok се сблъсква с нарастващ контрол от Вашингтон, след като длъжностни лица и законодатели обявиха, че носи риск за националната сигурност.

Сега TikTok изгражда онлайн магазин, подобен на този на Amazon - TikTok Shop Shopping Center, който интегрира различни канали, където потребителите могат да разглеждат и купуват стоки, в една единствена страница. Потребителите могат да разглеждат стоки, продавани както чрез програмата на TikTok, така и директно от външни търговци на дребно.

Навлизането на TikTok в новия модел за електронна търговия има за цел да разшири екосистемата си от продавачи, за да печели повече пари от популярното си видео приложение и да диверсифицира дейността си извън рекламните продажби. Този ход последва възхода на търговеца на бързооборотна мода Shein, който през 2022 г. реализира печалба от 800 млн. долара, и може да бъде нов конкурент за Amazon.com.

TikTok има за цел да увеличи четирикратно брутната стойност на стоките, или общата сума на сделките със стоки в платформата, до 20 млрд. долара тази година в световен мащаб от по-малко от 5 млрд. долара миналата година, казват източниците.

TikTok Shop, звеното за електронна търговия на приложението, ще запази своя основен приоритет върху даването на възможност на местните фирми да изградят своето присъствие в платформата, заяви говорител на звеното.

Temu и Shein не са отговорили на запитванията за коментар.

От миналата година насам редица търговци на електронна търговия, сред които Temu, AliExpress на Alibaba Group Holding и Shopee, собственост на сингапурската компания Sea, въведоха подобни програми в цял свят, използвайки позицията на Китай като световна фабрика, за да предлагат стоки на по-ниски цени.

"Пейзажът на електронната търговия през тази година е просто такъв, че всички платформи възприемат този нов модел", заяви търговски мениджър на TikTok пред аудитория от стотици хора на онлайн изложение миналата седмица.

"Предимството на TikTok пред равностойните платформи T и S е, че имаме един милиард активни месечни потребители в световен мащаб", добави той, имайки предвид Temu и Shein. Тези две платформи за пазаруване, взети заедно, държат една пета от глобалната потребителска база на TikTok, посочва фирмата за пазарни проучвания Sensor Tower.

Ръководството на TikTok, собственост на базираната в Пекин ByteDance, е възложило на екипа си за електронна търговия през март да проучи бизнес моделите на бързоразвиващите се конкуренти, твърдят запознати. Два месеца по-късно компанията стартира своя собствена версия в Саудитска Арабия и Великобритания.

Компанията прави стъпката, след като много китайски търговци, при използване на нейната платформа за продажба от трети страни, се затрудняваха да осигурят адекватно обслужване на клиентите и да увеличат печалбата си, казват източниците. TikTok също така има за цел да засили контрола върху стоките и услугите, предоставяни на платформата ѝ, тъй като оплакванията от фалшификати и измами ѝ причиняваха главоболия, казаха те.

В рамките на това, което нарича "модел на пълно обслужване", TikTok ще плаща на китайските доставчици само след като намери купувачи в САЩ и ще връща непопулярни стоки, за да избегне задръстването с инвентар, казаха някои от хората.

В бъдеще компанията планира да отвори новата програма и за производители и търговци извън Китай, тъй като изгражда международни системи за разплащане и логистика, казват източниците.

Анализаторите твърдят, че въвеждането на програмата в САЩ може да засили натиска, който TikTok вече изпитва от страна на регулаторните органи и конкурентите. Администрацията на Байдън заяви, че TikTok трябва да продаде дейността си в САЩ или да се изправи пред забрана, позовавайки се на опасения, че Китай може да получи достъп до данните на американските потребители. TikTok многократно е отричала да е получавала искания от китайското правителство за потребителски данни и е заявявала, че няма да отговори, ако ѝ бъде поискано това.

"Това е трудна битка  за TikTok, защото не само конкуренцията е жестока, но и предизвикателствата са по-големи за TikTok, ако тя действително се справи добре", каза Айви Янг, технологичен анализатор, който преди това е работил за гиганта в електронната търговия Alibaba.

TikTok е изправена и пред практически предизвикателства, тъй като търговията на дребно изисква различен опит, таланти и бизнес мислене от платформата за социални медии, казват анализаторите. Тя ще трябва да инвестира значителни средства в складиране, управление на веригата на доставки и следпродажбено обслужване.

TikTok набира професионални купувачи, които избират стоки от доставчиците и договарят цени с тях, както и мениджъри на складове и поръчки. Някои таланти са били привлечени от Temu и Shein, казват специалистите по подбор на персонал.

Докато набира персонал, служителите работят извънредно в склада на компанията в южния производствен център Гуандун в Китай, за да преглеждат мостри на продукти, изпратени от хиляди доставчици.

Бизнесът все още е толкова нов, че TikTok е казал на доставчиците на бърза мода да се позовават на стандартите на Shein за някои продуктови детайли, като например системата на размерите, според указания на търговеца, предоставени от The Wall Street Journal.

За да привлече производителите към програмата, от май насам TikTok е провела десетки изнесени заседания, както в профила си в социалната мрежа WeChat, така и лично. Тя е облекчила изискванията за влизане, предоставя данъчни субсидии на доставчиците и плаща за доставките на стоки.

След като присъства на едно от изложенията този месец, Сие Шуфа, който управлява фабрика за производство на декорации за дома, подава заявление за участие в програмата. По думите му няколко артикула са били отхвърлени от TikTok, тъй като цените, които е поискал, са били твърде високи. Сега той обмисля намаляване на цените, разчитайки, че алгоритмите на TikTok ще привлекат повече клиенти, за да компенсират по-малките маржове.

"Това е експериментално и за TikTok, и за фабриките", казва той. "Колко добре би могло да работи, предстои да разберем."

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:09 | 26.07.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още