Илон Мъск отдавна е влюбен в буквата X.
Сега убива марката Twitter и емблематичната синя птичка в полза на X, а всичко това е част от усилията му да превърне придобиването за 44 млрд. долара в нещо, което е наистина негово, пише CNBC.
Визията на Мъск за X е нещо подобно на китайския WeChat – суперприложение, което хората могат да използват за развлечения, покупки на стоки и услуги онлайн, в допълнение към чата с приятели и други. Но ребрандирането се случва след месеци на хаотично поведение от страна на най-богатия човек в света, което отблъсна потребителите и рекламодателите, оставяйки Twitter в затруднено финансово положение и все по-уязвима на конкуренцията.
Унищожаването на емблематична интернет марка е „изключително рисковано“ във време, когато конкурентни приложения като новия Threads и по-малките новосъздадени услуги като Bluesky примамват потребителите, смята Майк Прулкс, анализатор във Forrester.
Мъск „еднолично заличи над 15-годишен бранд, който си осигури място в нашия културен лексикон“, посочва Прулкс.
Говорител на компанията не е отговорил на запитването за коментар по темата.
Това не е напълно изненадващ ход. Мъск вече смени корпоративното име на Twitter на X Corp, което само по себе си е дъщерно дружество на X Holding Corp, както беше разкрито в съдебно дело през април.
През миналия октомври Мъск заяви, че точно преди да придобие Twitter е разглеждал сделката за 44 млрд. долара като „ускорител на създаването на X – приложението за всичко“.
Промените в имената станаха нещо обичайно сред известните уеб компании. В края на 2021 г. Facebook стана Meta, а Google прие името Alphabet преди шест години. Въпреки това обаче тези компании майки запазиха имената на основните си услуги, така че потребителите на Facebook и търсещите в Google можеха да продължат да вършат работата си без прекъсване.
Мъск изглежда залага, че може да се отърве напълно от Twitter. През уикенда той представи новото лого на X в посочи в туит, че „скоро ще се сбогуваме с марката Twitter, а постепенно и с всички птички“.
Линда Якарино, която Мъск нае за главен изпълнителен директор през май, написа в имейл до служителите, че компанията ще „продължи да радва цялата ни общност с нови изживявания в аудио, видео, чат, разплащания, банкиране, създавайки глобален магазин за идеи, стоки, услуги и възможности“.
Успехът в тази мисия е по-лесен на думи, отколкото на практика.
Желанието на Мъск да превърне X в суперприложение изисква „време, пари и хора“, които Twitter „вече не притежава“, коментира Прулкс.
По-рано този месец Мъск каза, че Twitter е претърпял 50% спад на рекламните приходи, както и че трябва „да достигне положителен паричен поток, преди да имаме лукса за нещо друго“.
Някои рекламодатели са притеснени да популяризират продуктите си в Twitter заради информация, показваща, че има засилване на речта на омразата, расистки и обидни коментари в платформата, както беше документирано от множество групи за защита на гражданските права и различни изследователи.
Мъск се опита да компенсира част от спада на рекламата с премиум абонаментна услуга. Но при 8 долара на месец, компанията ще се нуждае от десетки милиони абонати, за да компенсира загубеното.
Рекламодателите, които остават в платформата, сега трябва да приемат промените. Хората и фирмите по света познават съобщенията в Twitter като туитове. Подобно на Kleenex, Twitter успя да си създаде разпознаваема марка, която незабавно беше припозната от потребителите – постижение, което всеки корпоративен маркетингов екип би отпразнувал.
Ралф Шакарт, анализатор в William Blair, миналата седмица коментира пред CNBC, че екипът му от анализатори „не е разбрал нищо“ от рекламодателите, които са анкетирани като част от скорошно проучване на пазара на дигитална реклама, което би показало, че тези фирми са увеличи разходите си в Twitter. Междувременно има сигнали, че пазарът на дигитална реклама като цяло може да се подобрява, показва проучването на William Blair.
Анализаторът на Insider Intelligence Жасмин Енберг коментира в имейл, че промяната на името е „тъжен ден за много потребители и рекламодатели в Twitter“ и „ясен сигнал, че Twitter от последните 17 години си е отишъл и няма да се върне“.
„Ребрандирането на Twitter е напомняне, че Илон Мъск, а не Threads или други приложение, е и винаги е бил най-вероятният „убиец на Twitter”, пише Енберг.