Подобно на гостите, пристигащи на сватба, потребителите, присъединили се към новото приложение Threads на Meta Platforms в сряда вечерта, вероятно са открили познати лица в непозната среда. „Хей, успя!“... „Джеф влезе преди час!“... „Виждали ли сте се с Мери? Вероятно имате общи приятели...“
И все пак може да се появи някой достатъчно смел, за да промърмори тихо: „И така... мислиш ли, че това ще просъществува?“
Със сигурност имаше щедри дози допамин. Meta пусна своя „убиец на Twitter”, за да се възползва от докосрошните неволи на притежаваното от Илон Мъск приложение, предлагайки майсторски клас по адаптиране. Използвайки познанията си за връзките, създавани между хората в Instagram, компанията напълни фийдовете в Threads с акаунти на потребители, които вече се познават, както и с други, които потребителите евентуално биха харесали. Звънящите известия започнаха да се чуват почти веднага.
Подходът на Meta помогна на потребителите да прескочат момента на дезориентация и да се чудят „а сега какво?“, който помрачи процеса на регистрация при други клонинги на Twitter. Само това прави Threads по-голяма заплаха за Twitter от всичко друго, което сме виждали досега. В рамките на два часа, според основателя на Meta Марк Зукърбърг, 2 млн. души са се присъдинили към услугата. В рамките на първите 7 часа от пускането ѝ, потребителите достигнаха 10 млн.
Зукърбърг, който очевидно се наслаждава на усещането, че спасява потребителите на Twitter от режима на Мъск, публикува първия си туит от повече от десетилетие, шегувайки се с това как се изправя срещу Twitter на собствения му терен. Като цяло това може да е първият ден от наистина добър пиар за Зукърбърг, откакто скандалът с Cambridge Analytica през 2018 г. направи репутацията на компанията му на пух и прах.
Но регистрирането е едно, а устойчивостта – друго. Еуфорията около Threads ще се задържи в близко бъдеще, особено когато постепенно услугата стане по-широко достъпна. Засега Meta задържа платформата далеч от европейските пазари, за да се увери, че отговаря на регулациите. Отвъд това нещата стават много по-трудни. Twitter все още е далеч от това да бъде заменен, като се има предвид, че има много причини, поради които все още може да се смята за по-добрата платформа.
Първо, Twitter все още има много повече потребители – 238 млн. „осигуряващи приходи“ дневно активни потребители точно преди Мъск да поеме управлението (оттогава той не е давал актуални данни за броя им). Тези хора имат отдавна натрупани последователи и връзки, които може би не искат да губят.
Що се отнася до функционалността, актуалните теми в Twitter, дори и в сегашното им състояние, дават усещане за колективните настроения на общността, което липсва в Threads. Услугата на Meta все още не е пуснала хаштагове – ключов инструмент за организиране и откриване както на основна информация, така и на социални движения като #MeToo или #BlackLivesMatter. Инструментът за аудиочат на Twitter – Spaces, дава на мрежата допълнителна „жизненост“, която може да липсва на Thread въпреки смелия старт.