fallback

Зукърбърг отново се прицелва към Китай

Все още не е ясно каква ще е съдбата на Meta в азиатската страна, след като услугите ѝ бяха блокирани в страната преди години

18:43 | 09.07.23 г. 2

В края на 2021 г. Марк Зукърбърг имаше въпрос за онези, които работеха по стратегията на Meta Platforms за очилата за виртуална реалност: Ако Apple може да продава iPhone в Китай, а Tesla може да продава колите си там, защо ние да не можем да продаваме нашите устройства?

Въпросът, отправен по време на видео разговор, е довел до усилия от страна на Meta да рестартира своя бизнес в Китай като продава своите очила Quest в страната, твърди източник, запознат с въпроса. Това се е случило повече от десетилетие, след като Facebook беше блокиран там.

Компанията е провела разговори с няколко китайски технологични компании и е постигнала напредък с гиганта в създаването на видео игри Tencent Holdings, посочват източници, запознати със случващото се. Но усилията са изправени пред предизвикателства, отчасти защото китайски директори се опасяват, че Зукърбърг не е смятан за особено приятелски настроен към Китай, смятат източници, запознати с въпроса.

В последните години основателят на Meta обвини Китай в кражбата на технологии и че се възползва от ByteDance – китайският собственик на платформата за кратки видеа TikTok. Това подкопа усилията на Зукърбърг да се опита да омае Пекин през 2016 г. и засили негативните мнения за предприемача в страната, твърдят източниците.

Зукърбърг по време на събитието за виртуална реалност на Meta. Снимка: Bloomberg

Начинът, по който възприемат Зукърбърг, може да засили несигурността относно това дали Meta и нейният партньор ще кандидатстват за лицензи и ще получат одобрение на продуктите и услугите си в Китай, смятат някои източници.

Отказът на Meta да се съобрази с правилата за цензура на Пекин доведе до това, че услугите ѝ бяха блокирани през 2009 г. И Facebook, и Twitter бяха блокирани през въпросната година, след вълнения в района Синдзян, а държавните медии заявиха, че социалните мрежи са използвани, за да се подклаждат бунтове.

След това Китай засегна контрола си върху онлайн съдържанието.

Потенциални партньори, които водят преговори с Meta, също са обсъдили вътрешно опасенията за това как Meta може да реагира на евентуални бъдещи рестрикции върху съдържанието за виртуална реалност – сегмент, който Пекин планира да регулира, казват източниците.

Говорител на Meta е отказал да коментира въпроса. Tencent не е отговорила на запитването за коментар.

Партньорството може да е от полза както за Tencent, така и за Meta. Огромният потребителски пазар в Китай може да помогне на Meta да възстанови част от милиардите дорари, които инвестира в разработката на очила, софтуер и приложения за метавселената.

Tesla и Apple зависят от страната за голяма част от общото си производство и продажби. По-рано тази година главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск и главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук се срещнаха с високопоставени китайски представители по време на пътувания до Пекин.

И все пак, докато Meta се опитва да се насочи към Китай, много американски компании правят преоценка на своите връзки със страната. Apple прехвърля част от производството си извън Китай, който отдавна доминира в нейните вериги на доставките.

Директори на Tencent разгорещено са обсъждали дали да се обединят с Meta, докато са коментирали стратеги в края на миналата година, казват източници, запознати с въпроса. Председателят на Tencent Пони Ма е решил все пак да продължи с преговорите и да види какви подробности може да научи, посочва един от източниците.

Едно от предизвикателствата е как Meta ще пусне съдържание в Китай, казват източниците. По думите им на потребителите вероятно ще бъде предоставено съдържание, изолирано от глобалните предложения на Meta, докато Tencent също ще се стреми да вкара своите собствени продукти в очилата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:43 | 09.07.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още