Председателят на Федералната търговска комисия н САЩ (FTC) Лина Хан вече е завела три дела срещу американския онлайн търговец на дребно Amazon.com Inc., като сега се подготвя за най-голямото, пише Bloomberg.
През следващите седмици регулаторът планира да заведе широкообхватен антитръстов иск, фокусиран върху основния онлайн пазар на Amazon, става ясно от документи, прегледани от Bloomberg, и от източници, запознати с темата.
Антритръстовият орган се готви да обвини Amazon, че използва влиянието си, за да възнаграждава онлайн търговците, които използват логистичните услуги на компанията, като същевременно наказва онези, които не го правят.
Следователите на FTC и офиса на Хан разглеждат жалбите в продължение на няколко месеца, като същевременно уточняват ключови детайли, като например къде да бъде заведено делото, споделят източници.
Хан и нейните колеги искат да пуснат жалбата преди кадровите промени през август, твърдят източниците, които предупреждават, че регулаторът може да пропусне точния момент.
Въз основа на публичните си коментари Хан едва ли ще приеме предложенията за компромиси от Amazon и може да се опита да преструктурира компанията – драматичен резултат, който онлайн търговецът със сигурност ще обжалва.
Битката срещу Amazon ще бъде определяща за кариерата на 34-годишната Хан, която стана известена със скорошния си анализ на това как компанията от Сиатъл злоупотребява с пазарната си мощ. В своята статия, Хан твърди, че съществуващата рамка за прилагане на антитръстовите правила, не е пригодена да се справи с потенциалните вреди, които Amazon нанася на конкуренцията.
Amazon призовава Хан да се откаже заради публичните си изявления по адрес на компанията.
Ръководителите на Amazon ще получат последен шанс да изложат аргументите си пред тримата комисари на регулатора, сред които е и Хан, но тази „последна среща“ все още не е насрочена, споделя един от източниците, пожелал да остане анонимен.
Голямото дело
Широкият пазар на Amazon е и сърцето на компанията в областта на електронната търговия. Търговците от трети страни, на които се пада над 50% дял от онлайн продажбите на компанията, плащат комисионна за всяка продажба и за услуги, които варират от складиране и доставка до реклама.
Тези такси не са задължителни, но повечето търговци ги смятат за необходими разходи, за да успее бизнесът им. Според проучване на Marketplace Pulse средната печалба на Amazon от всяка продажба на нейния пазар се е увеличила през последните години, като през 2022 г. тя е надхвърлила 50%, в сравнение с 35% за 2016 г.
FTC има доказателства, че компанията възпрепятства търговците, които не използват тези услуги. Регулаторът разследва и алгоритъма, с който Amazon избира търговците, чиито продукти да влязат в предложенията Buy Boх (продукти, които могат да бъдат добавени в количката с един клик на финалния етап от пазаруването).
Този случай напомня на европейското антитръстово дело срещу Amazon, при което компанията беше обвинена, че възнаграждава продавачите, които използват нейните услуги за доставка и разчита на данните от продажбите на търговците, за да стимулира собствената си търговия на дребно. Компанията тогава предложи да промени практиките си за Buy Boх и да ограничи начина, по който използва данните на търговците от трети страни в европейските си онлайн магазини. Amazon вероятно ще опита да излезе с подобен компромисен вариант и сега, но Хан заяви миналата година, че „категорично няма да подкрепи“ подобни мерки.
Отделно, антитръстовото дело на FTC подлага под съмнение и защитата на потребителските данни. През май, комисията обвини Amazon, че не е успяла да изтрие данни за деца, събрани от нейния дигитален асистент Alexa, и за това, че шпионира незаконно потребителите си чрез звънците и камерите Ring. Amazon отрече обвиненията, но се съгласи да плати 30,8 млн. долара, за да разреши спора. Обвинението от миналата седмица срещу Amazon e заради членство в Prime, с което компанията е подмамила потребителите, но е затруднила анулирането му.
Антритръстовият регулатор също така разследва сделката на стойност 1,65 млрд. долара за придобиването на производителя на прахосмукачки Roomba iRobot Corp. от Amazon.
Ролята на Хан в регулатора
От юни 2021 г. Хан е начело на базираната във Вашингтон FTC, която със своите 1200 служители трябва да гарантира спазването на правилата на пазарната икономика и защитата на потребителите в САЩ.
Хан, която е родена в Лондон и се премества в САЩ със семейството си на 11-годишна възраст, не се колебае да разследва някои от най-големите технологични компании в света. В края на миналата година хан се обърна към Microsoft след провал на преговорите с ръководството. FTC иска да попречи на софтуерната компания да придобие доставчика на игри Activision Blizzard, който е известен сред геймърите най-вече с шутъра от първо лице Call of Duty и с ролевите игри World of Warcraft и Diablo.
От много години насам FTC е смятана за регулатор, който вдига много шум, но не предприема крайни действия. Политиците я обвиняват, че умишлено гледа встрани по казуса на Google и че се подлъгва да дава всякакви обещания. Поддръжниците на Хан вече бяха преглътнали, когато ръководителката на FTC прие сделката на Amazon за поглъщане на филмовото студио MGM на стойност 8,5 млрд. долара.