Изкуственият интелект вероятно ще разтърси транспортната индустрия, трансформирайки начина, по който се управляват веригите за доставки и намалявайки броя на работните места за хора, твърдят анализатори и представители на индустрията, пише CNBC.
Задават се различни роботи, автономни камиони и ботове за клиентско обслужване, както и генеративен изкуствен интелект, който може да предвиди смущения или да обясни защо прогнозите за продажбите може да не са изпълнени, допълват от индустрията.
„Изкуственият интелект (ИИ) може да успее напълно (или почти напълно) да премахне всички допирни точки с хора във веригата за доставки, включително задачите на бек офиса“, коментират в бележка от май анализатори на Morgan Stanley, водени от Рави Шанкър.
„Сферата на товарния транспорт е на прага на смяна на поколенията, водена от пробивни технологии, включително автономни машини, електромобили, блокчейн и дронове. ИИ е най-новата от тези потенциално трансформиращи технологии, които се появяват, а може би и най-мощната досега“, добавят анализаторите.
Банката твърди например, че очаква няколкостотин автономни камиона да започнат работа в САЩ през 2024 г., намалявайки цената на измината миля с 25-30%, а в крайна сметка могат напълно да премахнат необходимостта от шофьори. (Срокът за последното е „след повече от три години“).
Край на празните рафтове?
Веригите на доставките често са дълги и многостранни. Една компания може да се снабдява от производители в различни части на света, а компонентите се доставят до централен завод за сглобяване, преди стоките да поемат към разпространение до клиентите по целия свят.
Производството и транспортирането на стоки – вече сложен процес – бяха жертва на прекъсвания заради пандемията и войната в Украйна. Това доведе до недостиг на компоненти като компютърни чипове, както и до пренасочване на пратките. Тази сложност на работата означава, че компаниите често не са наясно какво се случва с продуктите им от единия край на процеса до другия.
„Именно тук се намесва изкуственият интелект (и машинното самообучение). Като предвиждат какво може да се обърка в главната транспортна мрежа... преди то да се случи, системите с изкуствен интелект или тези за машинно обучение могат.... потенциално дори напълно да избегнат сценарии на прекъсване на работата“, допълват анализаторите от Morgan Stanley.
Това е тема, подета и от анализаторите от инвестиционната фирма Jefferies, които направиха няколко прогнози относно ефекта, който генеративният изкуствен интелект ще има върху транспорта и логистиката. Това включва прогноза за търсенето, по-голяма яснота кога камионите ще се нуждаят от поддръжка, подбор на оптимални маршрути за доставки и проследяване на доставките в реално време.
„Недостигът на водачи на камиони, полярните бури, спиращи междущатската търговия, и недостигът на адаптирано мляко по рафтовете на магазините за хранителни стоки ще останат далечен спомен след приемането на генеративния ИИ в сферата на камионите и логистиката“, допълват анализаторите, водени от Стефани Мур.