Партньорството между Microsoft и OpenAI е едно от най-горещите споразумения в областта на технологиите в момента. Според източници, запознати с въпроса, връзката е породила конфликти и объркване зад кулисите.
Microsoft инвестира милиарди, за да получи ранен достъп до технологията за генеративен изкуствен интелект на много по-малката OpenAI, която е първенец в тази област. Но конкретно тя инвестира само 49% - схема, която помага на споразумението да избегне антитръстовия контрол. Резултатът е един вид отворена връзка - заедно, но не ексклузивно. OpenAI въоръжава някои от най-големите конкуренти на Microsoft, докато Microsoft на практика ограничава потенциалните клиенти на OpenAI в областта на търсачките, пише в свой анализ The Wall Street Journal.
Съществуват някои силни връзки. Microsoft хоства технологията на OpenAI в своя облак и все по-често я вгражда в популярните си продукти, което дава на софтуерния гигант права за самохвалство пред дългогодишния конкурент Google, както и пред други. Главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела и главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман се възхваляват взаимно на събития, на които се обявява началото на нова ера в компютърните технологии.
В същото време някои от Microsoft се оплакват от намалените разходи за вътрешна разработка на изкуствен интелект и от това, че OpenAI не позволява на повечето служители на Microsoft да имат достъп до вътрешната част на технологията си, твърдят запознати с отношенията. А екипите за продажби на Microsoft и OpenAI понякога се обръщат към едни и същи клиенти.През миналата есен някои служители на Microsoft са били изненадани от това колко скоро OpenAI стартира ChatGPT, докато OpenAI предупреди Microsoft в началото на тази година за опасностите от бързането да се интегрира технологията на OpenAI, без да се обучи по-добре, казват източниците на WSJ.
Партньорството е необичайно споразумение за технологичната индустрия.
Обикновено компания като Microsoft поглъща стартъп и неговата технология. Като държи OpenAI под ръка, Microsoft има влияние, но не и контрол, докато OpenAI получава солидна подкрепа и все още има известна свобода да проучва други партньорства.
Голяма част от драмата може да бъде обяснена с обичайните борби и накърнено его, които се появяват, когато две компании обединят усилията си. Но това нетрадиционно обвързване може да доведе до допълнителни проблеми, тъй като и двете страни продават сравним софтуер и услуги, казва Орен Етциони, член на борда на директорите и бивш главен изпълнителен директор на изследователската организация с нестопанска цел Allen Institute for Artificial Intelligence.
„Това, което ги поставя в ситуация на по-голям сблъсък, е, че и двете страни трябва да печелят пари", каза той. „Конфликтът е, че и двете ще се опитват да печелят пари със сходни продукти“.
Компаниите изтъкват ползите от връзката си. Главният финансов директор на Microsoft Ейми Худ я нарече „чудесно партньорство", от което печелят и двете страни.
„Когато ние растем, това помага на тях, а когато те растат, това помага на нас", каза тя през април.
OpenAI е създадена през 2015 г. като компания с нестопанска цел, ориентирана към научни изследвания, която работи за създаването на безопасна технология за изкуствен интелект в полза на човечеството. През 2019 г. тя създаде подразделение с идеална цел, което ѝ позволи да набере милиарди от Microsoft. Сега тя печели пари, като таксува физически лица за достъп до мощна версия на ChatGPT и лицензира големите си езикови модели на бизнеса.
И двете компании продават достъп до технологията на OpenAI - Microsoft като част от облачните си услуги Azure, а OpenAI - директно.
Някои компании казват, че са им предлагали един и същ достъп до продукти като ChatGPT - един ден от търговци на OpenAI, а на другия - от екипа на Azure на Microsoft. Някои описват контактите като объркващи.
OpenAI продължава да развива партньорства с други компании. Конкурентът на Microsoft Salesforce предлага продукт, обогатен с ChatGPT, наречен Einstein GPT. Това е функция, която може да прави неща като генериране на маркетингови имейли, конкурирайки се с функциите, задвижвани от OpenAI, в софтуера на Microsoft.
През последните 12 месеца OpenAI се е свързала с различни търсачки, за да обсъди лицензирането на своите продукти, твърдят запознати, тъй като Microsoft поставя технологията на OpenAI в центъра на нова версия на своята търсачка Bing. Търсачката DuckDuckGo започна да използва ChatGPT, за да захранва свой собствен чатбот, наречен DuckAssist.
Microsoft играе ключова роля в индустрията на търсачките, тъй като процесът на търсене и организиране на интернет е скъп. Google не лицензира своите технологии, така че много търсачки са силно зависими от Bing, включително DuckDuckGo.
Когато Microsoft пусна новия Bing, софтуерната компания промени правилата си по начин, който направи по-скъпо за търсачките да разработват свои собствени чатботове с OpenAI. Новата политика на практика обезкуражи търсачките да работят с която и да е компания за генеративен изкуствен интелект, тъй като добавянето на чатбот с изкуствен интелект би предизвикало много по-високи такси от страна на Microsoft.
Няколко седмици след като DuckDuckGo обяви DuckAssist, компанията свали функцията.
Някои изследователи в Microsoft се оплакват от ограничения достъп до технологията на OpenAI. Макар че няколко избрани екипа в Microsoft получават достъп до вътрешната работа на модела, като например неговата кодова база и тежести на модела, по-голямата част от екипите на компанията нямат такъв достъп, казват запознати. Въпреки значителния дял на Microsoft в компанията повечето служители трябва да се отнасят към моделите на OpenAI като към всеки друг външен доставчик.
А през миналия месец Надела заяви, че търсачката Bing на Microsoft ще бъде интегрирана в ChatGPT.
„Това е само началото на това, което планираме да направим с нашите партньори в OpenAI, за да предоставим най-доброто от Bing на ChatGPT", каза Надела.
Темата за изкуствения интелект ще бъде доминираща в рамките на шестото издание на Tech of Tomorrow, което ще стартира с ексклузивен блиц разговор с Калин Димчев, част от регионалния лидерски екип на Microsoft от 2017 г. Димчев е Country Manager на регион „Адриатикс“, включващ 9 пазара (Албания, Босна и Херцеговина, България, Косово, Северна Македония, Словения, Сърбия, Хърватия и Черна гора) и Country Manager за България, и ще разговаря на сцената на Интер Експо Център с главния редактор на Investor.bg Бойчо Попов. Събитието е със свободен вход, но предварителна регистрация и ще се проведе на 23 юни 2023 г. от 14 часа.