fallback

„Китайският Uber“ се гордее със стойност от 14 млрд. долара година след делистването от NYSE

Акциите на Didi се представят много по-добре от общия пазар и Nasdaq Golden Dragon

10:02 | 15.06.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Делистването от водещите борси на САЩ често означава край на интереса на големите инвеститори към дадена компания. За Didi Global Inc. историята не би могла да бъде по-различна. 

Една година след излизането си от Нюйоркската фондова борса след ограничителните мерки на Пекин в областта на технологиите китайският гигант в областта на превоза на пътници може да се похвали с пазарна стойност от около 14 млрд. долара към затварянето на борсата във вторник. Това е повече от всяка друга фирма, чиито акции се листват предимно на пазар извън САЩ, и дори я поставя в топ 11% на фирмите, търгувани на Нюйоркската фондова борса, когато се включат американските депозитарни разписки, сочат данни, събрани от Bloomberg.

Акциите на китайската компания все още са привлекателни за някои опитни институционални инвеститори, въпреки че изваждането им от борсата на NYSE принуди много други да се откажат от позициите си. Сред акционерите на Didi, според подадените в края на май документи, са нюйоркският фонд за рискови инвестиции на Davis Selected Advisers, фондът Delaware Emerging Markets Fund на Macquarie Group, който е на стойност 5 млрд. долара, и френската Carmignac. Фондовете отказват коментар пред Bloomberg. 

Подобна съдба е рядкост за компаниите, търгувани на извънборсови пазари, които са подслон на хиляди малки фирми, неспособни да покрият изискванията за листване на основните борси. Търговията на извънборсови пазари обикновено се доминира от инвеститори на дребно поради повишената волатилност на пазара и ограничената прозрачност. Но Didi се противопоставя на тази тенденция, отчасти защото е посочила план за листване в Хонконг, което вероятно ще привлече инвеститори и ще повиши стойността на акциите.

„Много хора са купили или държат акции на Didi, очаквайки, че тя ще се листне в Хонконг в някакъв бъдещ момент", казва Джейсън Хсу, главен инвестиционен директор в Rayliant Global Advisors в Хонконг. „Тя наистина е твърде голяма и успешна, за да бъде дълго време извън борсовата търговия“, допълва той. 

Фирмата е в основата на ограничителните мерки на Пекин срещу интернет индустрията. Регулаторните органи започнаха преглед на киберсигурността дни след дебюта на компанията на публичния пазар в САЩ през 2021 г. Представители на страната поискаха Didi да се оттегли от САЩ поради опасения за сигурността на данните, съобщи Bloomberg в края на 2021 г. На 13 юни миналата година след 11 месеца на Нюйоркската фондова борса тя премина към извънборсова търговия, а през юли 2022 г. Китай наложи на компанията глоба от 1,2 млрд. долара. 

Извън светлината на прожекторите компанията се представи по-добре. Акциите ѝ са поскъпнали с почти 20%, откакто отпаднаха от NYSE, докато индексът Nasdaq Golden Dragon - измерител на китайските акции, листвани в САЩ - е приблизително без промяна. Индексът Hang Seng в Хонконг се е понижил с около 8% за този период.

Didi запазва приблизително 70% дял на китайския пазар на превози на пътници, въпреки че в продължение на година и половина не може да регистрира нови потребители или да набира нови шофьори за платформата си, пояснява пред Bloomberg Софи Сяо, анализатор от Atlantic Equities.

Нейният основен конкурент, Amap - дъщерно дружество на Alibaba Group Holding Ltd. - работи като агрегатор и няма пълен контрол върху предлагането на шофьори и превозни средства. Това е забавило разрастването му, казва Сяо. Друг конкурент, Meituan, ограничи амбициите си за превоз на пътници през март.

„Didi е изненадващо устойчива", твърди Сяо. „Настоящата цена на акциите ѝ не отразява стойността на основния бизнес - главно поради регулаторния натиск от юли 2021 г.", коментира тя. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:03 | 15.06.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още