53% от българите биха излезли от дома си без своя традиционен портфейл (тоест само с дигитален еквивалент) вследствие на по-широкото навлизане на пазара на тази технология за плащане. Въпреки това най-използван метод за плащания в страната ни остава дебитната карта. Това са част от изводите на представеното в четвъртък пред журналисти ежегодно проучване Lost in Transaction на финтеха Paysafe. Докладът обхваща общо 14 държави, проведен е през април 2023 г. и в него са участвали 14 500 души.
Около 2/3 от българите (67%) предпочитат да пазаруват по време на сезонни намаления като "Черен петък" и др., а 39% от анкетираните биха се отказали от част от покупките си на касата заради бюджетни ограничения, поясни Иван Петров, SVP Software Engineerig в Paysafe България, цитирайки данните от ежегодния доклад.
67% |
от българите предпочитат да пазаруват по време на сезонни намаления като "Черен петък". |
По-голяма част от анкетираните признава, че би платилa с карта престоя си в хотел (62%), поръчка на храна за вкъщи (60%) и самолетни билети и почивки (58%).
Едва 6-7% от българите използват дигитални портфейли при плащането на такъв тип услуги, което е близо до глобалното навлизане (между 7-10%). Водещ фактор за възприемането на този метод все още е сигурността.
"Изгубени в трансакциите“ показва, че забавленията са от първостепенно значение за потребителите - независимо дали става въпрос за това къде искат да похарчат трудно спечелените си пари, или как заплащат за основни стоки. "Никога не е било по-важно за онлайн бизнесите да гарантират, че техните методи за разплащане предоставят безпроблемно ползване от клиентите", поясни Петров.
Глобалната картина
Тенденцията за безкешови плащания остава положителна и в останалите 13 държави, участвали в проучването. Запазва се засиленото търсене на пътувания, почивки и онлайн видеоигри въпреки нестабилната икономическа обстановка. Проучването отчита, че приоритетни за 51% от респондентите са разходите за забавление и развлечение.
През тази година 70% от анкетираните са използвали дебитните си карти за онлайн плащания повече, отколкото през миналата. Това остава и най-широкоразпространеният метод на плащане.
Мобилните портфейли набират все повече популярност при пазаруване тази година, като 40% от потребителите са увеличили използването им за онлайн плащания спрямо предходната година. Около половината (49%) от респондентите ги намират и за по-сигурен метод за плащане онлайн в сравнение с други такива, а масово предпочитани остават дигиталните портфейли на големите компании.
Ръст се забелязва и при плащанията с дигитален кеш, предпочитани от 30% от респондентите, като този метод набира популярност заради по-добрата възможност за контрол над средствата. Част от потребителите го намират и за най-сигурен при онлайн поръчки, тъй като подобно плащане не изисква никакви лични данни.
Малко над половината от анкетираните все още се притеснява да предоставя финансовите си данни онлайн (52%), а 68% от участниците в проучването предпочитат да използват методи, които не изискват такава информация при поръчки в интернет.
Въпреки популярността на изкуствения интелект едва 14% от респондентите споделят, че са плащали чрез методи, базирани на AI, в това число смартпортфейли и чатботове за плащания. Едва 10% биха използвали такъв метод в следващите 2 години, ако той бъде добре развит.
Апетитът към VR и AR разплащания също се повишава. Въпреки че до момента само 3% използват добавена и виртуална реалност, близо 1/3 от анкетираните биха плащали с помощта на VR и AR. 26% са склонни да си купят нещо и в метавселената, ако тя стане по-популярна и достъпна по света.
И все пак кешът не е мъртъв - въпреки засилената употреба на дигитални методи за разплащане все още над 90% от плащанията по света продължават да се извършват с пари в брой.