Alibaba Group Holding ще започне да проучва възможностите за първично публично предлагане на своите звена за логистика и хранителни стоки, поставяйки началото на дългоочакваното разделяне на бизнеса, което може да помогне за справяне със слабия растеж на китайския лидер в облака и онлайн търговията, пише Bloomberg.
Днес компанията отново отчете едноцифрен ръст на приходите, което засили опасенията, че възстановяването на китайските потребителски разходи може да е далеч от очакваното. Освен това обяви официално одобрение за отделяне на подразделението за облачни услуги чрез разпределяне на акции на акционерите и за проучване на възможност за IPO на логистичното подразделение Cainiao и веригата за хранителни стоки Freshippo. Компанията също така планира да осигури външно финансиране за подразделението си за международна търговия, което включва задгранични операции като базираната в Сингапур Lazada.
Като най-голяма компания за електронна търговия в Китай, Alibaba остава барометър за потребителското търсене в страната. Вътрешната ѝ търговия се е свила с 3% през тримесечието, докато облачното подразделение – другият внимателно следен бизнес – отбелязва 2% спад. Това слабо представяне подчертава как Китай изглежда се възстановява от годините на политиката за нулев Covid с по-бавен темп от прогнозираното, повлиян от санкциите на САЩ и несигурната глобална икономическа среда. Надеждите, че Пекин ще подкрепи частните фирми тази година, след големите репресии срещу интернет сектора, досега не са се превърнали в значителна политика в този план.
Alibaba отчете 208,2 млрд. юана приходи за тримесечието до края на март, спрямо средна прогноза на анализаторите за 209,2 млрд. юана. Нетната печалба е достигнала 23,5 млрд. юана, след като година по-рано компанията обяви загуба. Цената на акциите на гиганта остана почти без промяна преди началото на борсовия ден в Ню Йорк.
Инвеститорите залагаха, че потребителските разходи и технологичният сектор ще се възстановят, след като Пекин вдигна налаганите от години големи ограничения, които препъваха втората по големина икономика в света. Но икономистите посочват, че има забавяне на търговията, както и други признаци, че зараждащото се възстановяване губи сила. По време на скорошната празнична Златна седмица, важен индикатор за потребителските настроения, общите разходи изостанаха от обема на резервациите.
Отвъд тези основни тенденции, някои инвеститори таят надежди, че отделянето на бизнеси може да стимулира пазара, да позволи на различните звена да работят по-гъвкаво и да даде тласък на цената на акциите.
През март Alibaba взе историческото решение да се раздели на шест звена, покриващи основните ѝ дейности – от облачни услуги до международна търговия и логистика. Всяко подразделение, освен основното Taobao Tmall Commerce Group, може да набира капитал и да се насочи към листване на борсата.