Европейците все още имат по-голямо доверие на традиционните медии - повече от половината граждани на страни от ЕС (56%) вярват повече на информацията от радиото, отколкото на онлайн медиите (35%), пише в първия анализ на аудиовизуалния сектор на общността, представен от Европейската комисия.
Тези данни показват известен парадокс - все повече хора четат новини в социалните мрежи, но едва 19% им се доверяват. Телевизиите и печатните издания имат доверието на по 49% от европейците.
Сборът е над 100%, защото анкетираните са избирали сред повече от една възможности.
Повечето европейци гледат новини всеки ден и основен източник е телевизията (77%, включително и онлайн чрез приложенията на телевизиите), следвана от социалните мрежи (44%), онлайн медиите (42%) и радиото (43%).
Печатните медии все повече изостават, докато онлайн медиите отчитат сериозен ръст в търсенето през последните години, което се дължи на по-доброто покритие на интернет и навиците на младата аудитория.
Данните за България показват, че делът на хората, които научават новините от социалните мрежи, е сред най-високите в ЕС - 47%.
Реално новинарският секторът се трансформира видимо заради процесите на дигитализация и новите потребителски навици. Повечето традиционни медии също следват тренда и увеличават своето присъствие онлайн, за да отговорят на търсенето на потребителите. Разликите в отделните държави и сред отделните възрастови групи са големи. Младежите например търсят новини в социалните мрежи, блогове и видео платформи (например YouTube).
Като цяло новинарският сектор в ЕС остава фрагментиран, с много на брой медийни компании (над 44 хил.), но повечето малки компании - със или под 10 служители. Приходите обаче се насочват към големите участници на пазара - телевизионните канали.
Тенденциите през последните години сочат, че приходите се свиват за печатните медии, растат незначително за телевизиите и радиостанциите и се увеличават съществено за онлайн медиите.
Но европейците все още търсят новини със свободен достъп и не са склонни да плащат за такова съдържание, което ограничава и приходите за новинарските сайтове.
В резултат, въпреки лошите перспективи пред печатните медии през 2022 година те са генерирали печалби от 15,5 млрд. евро, спрямо едва 4 млрд. евро за онлайн медиите. В същото време потребителите научават около 43% от новините през седмицата от новинарските сайтове, спрямо едва 21% от вестниците.
Заетите в новинарския сектор на ЕС намаляват до около 600 хил. души през 2020 г., спрямо 850 хил. през 2008 г.