Ако изкуственият интелект (AI) е готов да заеме все по-централно място в нашата цифрова инфраструктура, време е да помислим дълго и задълбочено кой ще го контролира, пише за Financial Times Сара Майърс Уест, управляващ директор на AI Now Institute и бивш старши съветник по AI във Федералната търговска комисия.
Понастоящем технологични гиганти (Big Tech) като Microsoft, Google и Amazon, са напът да укрепят позицията си в дигиталната икономика, консолидирайки силата си чрез доминация както в комерсиалната AI индустрия, така и в хоризонта за бъдещи AI изследвания. Без строгото прилагане на законите за конкуренцията, генеративният AI може необратимо да циментира предимството на Big Tech, давайки на шепа компании власт над технологията, която използваме в голяма част от живота ни.
Има няколко причини, поради които, както стоят нещата, няма AI без Big Tech. Най-големите технологични компании имат значителните предимства на първия на този пазар. Най-вече те имат достъп до ресурсите, от които зависи широкомащабният AI, от масивните набори от данни, през изчислителната мощност за обработката им, до уменията и експертния опит, необходими за изграждането на тези системи.
Тези зависимости от ресурси са затруднение дори за компании като Microsoft и Alphabet (компанията майка на Google). Например, Alphabet наскоро обедини своите AI екипи, принуждавайки ги да преодолеят интензивни вътрешни съперничества, докато Microsoft ограничава вътрешния достъп до AI хардуера, за да поддържа GPT-4 чатбота в Bing и новите си инструменти в Office 365 работещи. Сам Алтман, главен изпълнителен директор на създателя на ChatGPT, OpenAI, описа изчислителните разходи на своята компания като поразителни. Докато се появяват нови стартиращи фирми, OpenAI, Anthropic, Cohere и дори компанията с отворен код Hugging Face имат договори с трите технологични гиганта.
Като се има предвид тази интензивност на ресурсите, ще има значителен натиск за използване на генеративни AI системи за печалба. И тук Big Tech са в най-добра позиция. Те вече управляват цифрови екосистеми, в които могат да се прилагат генеративни AI системи, и могат да увеличат максимално своето господство над платформи и пазари.
Пускането на магазин за приложения от OpenAI е индикатор, че тя възнамерява да работи по същата схема, като предлага продукт и управлява пазар, на който да се конкурира с други компании. Стартирането на генеративната AI облачна услуга Bedrock от Amazon е друг пример: Amazon едновременно ще предложи своите собствени генеративни AI модели Titan и ще управлява платформа, свързана с Amazon Web Services, на която компаниите ще имат достъп до други генеративни AI услуги. Тази структура означава, че Amazon е в добра позиция да гарантира доминиращата си позиция на пазара на облачни изчисления.
Ако антиконкурентното поведение на Big Tech беше проблем в миналото, то въвеждането на генеративен AI ще влоши много нещата.
Ето защо се нуждаем от ранно и стабилно прилагане на закона за конкуренцията, за да оформим посоката на генеративния AI. Това е подходящ момент за намеса: вече има натиск за по-силно прилагане на законите, за да се справим с концентрацията на власт в Big Tech.
Федералната търговска комисия (FTC) на САЩ демонстрира желание за ранна намеса чрез оспорването на поглъщането от Meta на VR студиото Within, показвайки, че ще бъде по-агресивна в адресирането на бъдещи вреди за конкуренцията преди те да се материализират.
Председателят на FTC Лина Хан изрази загриженост относно липсата на конкуренция в AI, като отбеляза, че в преходни моменти като този утвърдените компании често се „паникьосват“ и се опитват да блокират новите играчи чрез незаконни тактики, за да защитят своето господство. Подкрепата за тази позиция е подсилена от Белия дом чрез неговата изпълнителна заповед, очертаваща намерението му да ограничи консолидацията в индустрията.
Необходима е намеса на няколко фронта. От една страна, компаниите трябва да бъдат държани отговорни за опитите си да задушат конкуренцията - започвайки със скорошния ход на Microsoft да ограничи достъпа до данни на конкурентни чатбот търсачки. Зависимостта от ресурси в AI също трябва да бъде адресирана: регулаторите в Обединеното кралство, Япония, Нидерландия, Франция и напоследък в САЩ изразиха опасения относно концентрацията на пазара на облачни услуги. Възникващият консенсус сред регулаторите относно опасностите от облачните монополи трябва да стимулира структурни интервенции, които предугаждат бъдещите опити за консолидация от тези компании.
Генеративният изкуствен интелект може необратимо да бетонира предимството на Big Tech. Но концентрацията в технологичната индустрия се появи, отчасти защото хлабавите регулатори пропуснаха много възможности за намеса. Този път трябва да се поучим от миналите грешки и да действаме преди пазарът да е потиснат. Сега регулаторите, а не компаниите, трябва да действат бързо и да раздробят пазара.