През април 2020 г. около половината от света беше блокиран заради коронавируса, а уебсайтът за видео стрийминг Vimeo се бореше с „безпрецедентно“ търсене, насочвайки инвестиции към клиентска поддръжка и техническа инфраструктура, както и беше домакин на виртуални обяди за новонаетите си служители. Три години по-късно приходите на компанията спадат, цената на акциите ѝ се е сринала с 93%, откакто фирмата стана публична, а сега текат и съкращения на служители. Vimeo не е единствената, пише Лионел Лорен за Bloomberg.
От октомври насам бяха обявени повече от 500 хил. съкращения на работни места по целия свят, доминирани от фирми предимно с офис служители (т. нар. "бели якички") като Vimeo. Това, което започна с вълна от съкращения сред технологичните гиганти, се разпространява. Консултантски компании като McKinsey и KPMG подхождат по същия начин. Гиганти като FedEx и Boeing се разделят с представители на средния си мениджмънт и с „бюрокрацията“, а банки като Credit Suisse Group вече са в миналото.
Някой може да каже, че това е животът в една нормална икономика. Тъй като всичко се връща към реалността отпреди пандемията, от часовете, прекарани в гледане на онлайн видео през придобиванията на компании до лихвените проценти, едва ли е изненадващо, че компаниите се опитват да се преструктурират. Наскоро главният изпълнителен директор на Vimeo Анджали Суд коментира пред Forbes, че сега компанията иска да се фокусира върху корпоративните клиенти.
Но това е в ярък контраст с търсенето на работни места за "сини якички" (служители, които извършват физическа работа), където намаляващото предлагане на по-възрастни работници поддържа пазара на труда затегнат. А това със сигурност е обратното на онова, което можеше да се очаква в епохата на Zoom, когато, оборудвани със слушалки и клавиатури, елитите, които можеха да работят дистанционно, бяха настроени да оставят по-малко дигитално грамотните на заден план. Това, което се случва в момента, е „рецесия" на белите якички – нивата на безработица за професионалистите в САЩ все още са нисък едноцифрен процент, но Zoom-ократите сега изглежда са първи на опашката, когато брадвата се завърта.
Въпросът сега е дали това е временен феномен или е нещо, което ще се задържи дългосрочно. Пълната рецесия може да разпредели болката по-равномерно. Въпреки това, предвид разочароващите скорошни тенденции в производителността и накъде се насочват тенденциите в автоматизацията в ерата на ChatGPT, има реален шанс това да е само началото.
Макар че несъмнено имаше животоспасяващ преход към дигитална и дистанционна работа по време на Covid-19, тенденциите в производителността се върнаха към тези отпреди пандемията или малко под тях, сочи публикация от ноември, чийто съавтор е Никълъс Блум от Станфордския университет.