Парижани се отправят към урните, за да гласуват по един необичаен въпрос: електрическите скутери, пише Bloomberg.
На референдум в неделя обществото ще реши дали да забрани електрически скутери под наем в целия град. Резултатът може да превърне Париж в най-големия град в света, който прогонва операторите на такива превозни средства под наем.
От години градът се опитва да ограничи бързото разрастване на електрическите скутери, като намали броя на операторите до три, създаде специални режими за паркиране и наложи ограничения на скоростта. Но признавайки, че им липсват правомощия, за да ги регулират напълно, властите в Париж залагат на референдум, за да видят дали вместо това гласоподавателите ще изберат да ги забранят.
„Темата буди много разногласия“, коментира кметът на Париж Ан Идалго, когато през януари обяви, че ще има референдум. „Лично аз смятам, че трябва да спрем това“.
Идалго посочва ползването на обществени пространства от частните оператори и безопасността на потребителите като едни от най-належащите проблеми, докато новите възможности за придвижване стават все по-популярни.
Но критиците на референдума изразиха опасения относно ниската избирателна активност. Скутерите ще бъдат единственият въпрос в бюлетината и само една избирателна секция ще бъде отворена във всички райони, с изключение на един. Местните и общите избори обикновено включват десетки места в по-големите райони. Гласовете, подадени чрез пълномощници, които обикновено се ползват при такива избори, няма да бъдат разрешени.
Градът заяви, че резултатите ще бъдат задължителни, независимо от участието.
„Това ще бъде експеримент“, коментира Давид Белиар, заместник-кмет по обществени пространства и транспорт. „Имаше борба за власт с тези мултинационални оператори и прекарахме време, за да получим отстъпки от тях. Обществеността също обсъжда въпроса и ние отваряме дискуия за хората“.
След като Париж обяви референдума, правителството на Франция посочи, че също ще се стреми да затегне регулирането на споделените скутери. Мерките по предложения план за действия ще включват определяне на минимална възраст на потребителите от 14 или 16 години, както и изискване операторите да поставят идентификационни номера за всяко превозно средство, каза министърът на транспорта Клеман Боне по-рано този месец.
„Ще засилим натиска върху операторите, защото те бяха небрежни прекалено дълго“, коментира Боне пред вестник Journal du Dimanche, визирайки инциденти с тийнейджъри и захвърлянето на тротинетките по тротоари.
Трите компании, които работят в столицата – Lime, Dott и Tier – твърдят, че подкрепят регулацията. Освен това посочват, че няколко от предложенията, включително регистрационните номера и проверката на възрастта, вече са в сила в Париж. Операторите въведоха мерките в края на миналата година, тъй като се изправиха пред възможността градът да не поднови договорите им.
В кампанията си преди гласуването компаниите твърдят, че забраната на споделените електрически скутери ще бъде стъпка назад за града и би лишила местните от ефективен начин за придвижване.