Всъщност главният изпълнителен директор на TikTok Шоу Дзъ Чъу пътува до САЩ, за да облекчи опасенията на американските политици. С едно свое изказване обаче той потвърди най-големите опасения на хората, вземащи решения в Конгреса на САЩ.
Той призна, че служителите на китайската Bytedance имат достъп до потребителските данни на гражданите на САЩ. Нова програма, наречена „Тексас", трябва да предотврати това в бъдеще, обеща Шоу Дзъ Чъу.
Запитан дали в момента от Китай може да се получи достъп до чувствителни потребителски данни в САЩ, ръководителят на TikTok заяви: „След завършването на проекта „Тексас" отговорът е „не". Днес все още има някои данни, които трябва да изтрием“.
Явяването на Чъу пред Комисията по търговия на Камарата на представителите има за цел да спаси накърнената репутация на приложението му - и многомилиардния му бизнес в САЩ. Пълната забрана, обсъждана от американското правителство, би навредила на „американския малък бизнес, икономиката на страната, конкуренцията", призова той членовете на една от двете камари в Конгреса на САЩ.
„Гласовете на над 150 милиона американци ще бъдат заглушени", предупреди той, визирайки потребителската база в САЩ. Китайската компания майка „не е агент на Китай или на която и да е друга държава". Главният изпълнителен директор подчерта: „Искаме да бъдем прозрачни и да си сътрудничим с правителството на САЩ". Той заяви, че иска да „отговори на всички опасения".
150 млн. |
американци вече използват всеки месец TikTok |
Но Чъу се сблъска с рядко обединен фронт в Капитолия. Малко са въпросите, които обединяват иначе враждебно настроените демократи и републиканци толкова, колкото евентуалната забрана на TikTok. Мнението на американските законодатели „няма да се промени" с изслушването, казва Жасмин Енберг, анализатор в изследователската агенция Insider Intelligence, цитирана от Handelsblatt.
Защо се очертава забрана на TikTok в САЩ
TikTok беше деклариралa, че иска да съхранява всички потребителски данни при американския доставчик на облачни услуги Oracle, което беше централен елемент на проекта „Тексас". Компанията стартира подобна инициатива в Европа под името Project Clover. В Европа данните трябва да се съхраняват в Дъблин, Ирландия.
Според Енберг обаче това едва ли ще бъде достатъчно, за да се разсеят опасенията за националната сигурност. „Докато приложението има връзки с Китай, това е невъзможна задача“.
TikTok е собственост на Bytedance, китайска компания със седалище в Сингапур. Критиците подозират, че китайското правителство може да получи достъп до потребителски данни, като например история на сърфирането и местоположение. Компанията отхвърля обвиненията. Във Вашингтон отдавна съществуват надпартийни опасения, че китайското правителство може да изземе американски данни или да разпространява дезинформация.
Причината за притеснението са китайските закони, които изискват от китайските компании да споделят данни за потребителите с правителството. „Абсолютно, да", отговори директорът на ФБР преди няколко седмици на въпроса дали Китай заплашва националната сигурност на САЩ. Ако Китай например нахлуе в Тайван, китайското правителство би могло да контролира световното мнение за него чрез алгоритми и пропаганда, каза Кристофър Рей.
Доказателства, че Китай вече се намесва активно или събира данни в голям мащаб, все още не са представени от американското правителство. През 2020 г. тогавашният президент на САЩ Доналд Тръмп беше обявил намерението си да забрани TikTok, но това така и не се случи. Въпреки това администрацията на Байдън забележимо засили натиска върху дружеството.
До края на март всички федерални агенции на САЩ трябва да премахнат китайското приложение от всички устройства и системи от устройствата на служителите си - по указание на Белия дом. Освен това около половината от американските щати забраниха използването на TikTok от държавни служители. Подобни ограничения са въведени и в Индия, Канада и Европейския съюз, а от скоро – и във Великобритания.
Сега от Конгреса се очертава мащабна забрана: Камарата на представителите прокарва законопроект, наречен Data ("Закон за възпиране на технологичните противници на Америка"), който ще даде на Байдън правомощия за пълна забрана. Такъв законопроект ще трябва да бъде приет от двете камари на Конгреса и изрично одобрен от Байдън.
Досега президентът се е изказвал нееднозначно по въпроса. „Не съм сигурен", каза президентът наскоро. „Със сигурност знам, че нямам TikTok на телефона си".
Успоредно с това така нареченият Комитет за чуждестранни инвестиции в САЩ, известен като CFIUS, обмисля забрана на приложението в САЩ. Освен ако китайските собственици не продадат акциите си на американска компания. В продължение на повече от две години CFIUS и Bytedance преговарят за условията, при които TikTok може да продължи да оперира на американския пазар.
TikTok е говорителят на „поколението Z"
Натискът върху TikTok е част от по-широка антикитайска стратегия на правителството на САЩ. Преди това щатите забраниха достъпа до американските мрежи на хардуера на китайските доставчици на телекомуникационни услуги Huawei и ZTE и забраниха доставката на компоненти от тях. Но забраната на приложението би била по-сложна, казват експерти, а групи за защита на гражданските права биха могли да се обърнат към съда и да твърдят, че това нарушава свободата на словото.
Стратегията на TikTok сега е главно да подчертае културното си влияние чрез изграждане на общности, огромния си обхват - и ролята си на огромен пазарен играч, който американската икономика не може да пренебрегне.
11 млрд. долара |
може да достигнат приходите от реклама в САЩ на TikTok през 2024 г. |
Според анализатори от eMarketer до 2024 г. се очаква приложението да генерира повече от приходи от реклама в САЩ в размер на 11 млрд. долара, изпреварвайки значително конкуренти като Snapchat, Pinterest и Twitter. Компанията твърди, че има повече от 150 млн. месечно активни потребители в САЩ. Преди три години тя бе имала 100 млн. потребители.
През последните седмици TikTok увеличи изключително много усилията си за лобиране във Вашингтон. Големи билбордове, рекламиращи приложението, се виждат на всяка крачка в столицата на САЩ, главният изпълнителен директор Чъу наскоро даде няколко интервюта и призова потребителите да окажат натиск над политиците. „Почти половината от населението на САЩ идва в TikTok, за да се свързва, да създава, да споделя, да учи или просто да се забавлява", заяви Чъу пред Конгреса.
Малко преди изслушването му TikTok плати самолетни билети на десетки потребители и създатели на съдържание от цялата страна, които заедно имат 60 милиона последователи. Те организираха митинг на стъпалата пред сградата в Капитолия, там бяха и много собственици на малък бизнес, които изкарват прехраната си от TikTok.
„Призовавам нашите политици: Не отнемайте общността, която сме изградили", извика инфлуенсърът Джейсън Линтън. Той е известен като @dadlifejason, който разказва за опита си в областта на приемната грижа и осиновяванията в TikTok.
Всъщност някои политици признават в разговори, че се страхуват от обществените последици от забраната на TikTok. В крайна сметка аудиторията се състои предимно от по-млади хора, до които политиците трудно достигат. По данни на маркетинговите анализатори на Wallaroo Media почти две трети от потребителите на TikTok в САЩ са под 30 години.
Правителството на Байдън работеше в тясно сътрудничество със звезди в TikTok по време на пандемията от коронавирус, за да популяризира ваксинациите срещу Covid. А миналата година Белият дом покани шепа инфлуенсъри да предоставят информация за войната в Украйна.