2023 г. ще е изключително важна за развитието на TBS в България и по света. Освен че компанията се ребрандира, тя залага и на мащабна експанзия в чужбина. Срещнахме се с Иван Житиянов, за да сподели повече за плановете на българската фирма и очакванията ѝ за растеж.
Telelink Business Services се ребрандира. Каква е причината да предприемете тази стъпка и защо сега?
Това е път, който поехме преди 7-8 години. Първоначално бяхме бизнес направление в Telelink, което израсна дотолкова, че се наложи да стане самостоятелна компания. Tогава излязохме с ново име - Telelink Business Services, което в себе си носи Telelink и принадлежността към бранда. Когато създадохме Telelink Business Services, предвиждахме нова ценностна система, нова мисия, нова визия.
Направихме една обстойна бранд идентичност на компанията и хората, които работят в нея. Още тогава имахме идея, когато сметнем, че е дошъл моментът, Telelink Business Services да стане TBS. Случващото се сега е кулминация на започнатото преди 4-5 години. Този завършек сега бива катализиран и от желанието ни да излезем по-сериозно в околните държави в региона, а допълнително и в Западна Европа и САЩ, където искаме да се появим с едно по-просто име, по-опростена визия, по-модерно изглеждащ уебсайт. Допълнително се местим и в нов дом. Ако кажем, че преди 4-5 години бяхме тийнейджъри, сега се изнасяме в собствено жилище като компания. Освен това, когато отделихме компанията, Любомир Минчев беше собственик на около 90% от нея. В момента държи 67%. Той допълнително ще се опита да продаде още малко дял, запазвайки мажоритарен такъв. Факт е, че компанията вече има много други различни инвеститори. Това има смисъл, защото Telelink като бранд се свързва с Любомир Минчев. Сега ставаме компания с акционерна структура, с друг модел на управление. Макар това да не е основна причина, то също показва достигане на някаква зрялост за компанията.
На кои пазари планирате да излезете за начало?
Стратегията ни се базира на няколко основни неща. Първото нещо е да заложим на бизнеса, от който най-много разбираме – IT инфраструктура. Искаме да купим няколко компании в региона, като в момента гледаме такива в Хърватия и Румъния. В Албания и Македония разчитаме на органичен растеж. Откакто влязохме в Хърватия и Румъния, започнахме да търсим цели за придобиване. Идеята е да си купим пазарен дял, така че да можем да адресираме този пазар в момента, а не след 3-6 години - времето, необходимо за органичен растеж.
В момента преговаряме активно с една компания в Хърватия и с една в Румъния. С тази в Хърватия тече повторен процес по дю дилиджънс. В Румъния сме свършили много голяма част от работата, но още не сме започнали този процес. Надявам се през юни-юли да финализираме сделката за едната компания, а през септември-октомври – с другата. Допълнително разглеждаме още една-две компании за услуги, които са ни нужни повече за работна сила, не толкова за пазарен дял. Извън България търсим компании, които са по-близки до нас, за да можем практически по-лесно да ги управляваме и да имаме икономия от мащаба от мениджмънта.
Допълнителна втора стратегическа инициатива в нашата експанзия е, че искаме да разширим TBS Academy, което е вторият стълб в нашия растеж. Изключително важно ни е да можем да произвеждаме и да филтрираме хора. Академията ни е около 6 месеца, като половината от нея е платена. Ние успяваме не само да обучим, но и да разберем що за хора са кадрите, които хипотетично могат да започнат да работят при нас. Сега искаме да разширим академията в Албания и Македония.
Има ли български компании, които са апетитни за TBS?
В България в момента не търсим, но бихме гледали компании, които биха ни позволили да развиваме технологични направления. Постоянно се опитваме да разширим полето си на познание и това ни позволява да участваме в по-пълномащабни проекти от край до край, да правим по-сложни неща, да имаме по-голяма стойност и да генерираме повече печалба. Тази година сме се насочили към данни, към „low-code, no-code“ платформи, за да помогнем в дигиталната трансформация на корпоративния и на правителствения сектор. Ако се появи някаква българска компания, в която видим стойност, а тя види смисъл в това, бихме разглеждали някаква сделка тук в България.
Амбициите Ви са свързани и със САЩ, и Западна Европа. На какъв етап от стъпването на тези пазари сте?
Виждаме някаква инерция, набрана на Запад, която е продиктувана от много неща. В момента Източна Европа може да предложи изключително съотношение цена/качество на инженерен капацитет. Искаме да предоставяме решения, проектни услуги, поддръжка – нещо, в което можем да имаме по-голяма добавена стойност. Научихме много от международните ни клиенти като Lufthansa. Сега сме в етап, в който търсим бизнес партньори в Западна Европа и САЩ. Във финален етап на разговори сме с двама души – един за САЩ, и един, базиран в Германия, който ще отговаря за цяла Западна Европа. За там са важни първите два стълба, които споделих – да имаме академия, която да произвежда млади, качествени хора. Много е важно да имаме и много хора с повече опит. Единственият начин това да стане е да се опитаме да бъдем адекватни и да участваме в интересни проекти на всички пазари на Балканския полуостров, за да можем да привлечем хората, които са останали в тези държави.