Онлайн търговията е продължила да расте в Европейския съюз през 2022 г., показват данни на Евростат, представени днес.
През миналата година 91% от хората на възраст от 16 до 74 години в ЕС са използвали интернет, като 75% от тях са купили или поръчали онлайн стоки или услуги за лична употреба.
За десет години - от 2012 г. до 2022 г., делът на потребителите, които пазаруват в интернет, е нараснал от 55% до 75%, или увеличение от 20 процентни пункта.
Най-висок дял на интернет потребителите, които са закупили или поръчали стоки или услуги през глобалната мрежа през миналата година, е регистриран в Холандия (92%), Дания (90%) и Ирландия (89%).
На другия полюс е България, където по-малко от половината интернет потребители (49%) са пазарували онлайн.
Между 2012 г. и 2022 г. растежът на пазаруващите в глобалната мрежа е особено изразен в Естония (+47 п.п.), Унгария (+43 п.п.), Чехия и Румъния (+41 п.п.).
Най-често онлайн се купуват дрехи, обувки и аксесоари
Най-често купуваните стоки през изминалата година са дрехи (включително спортно облекло), обувки или аксесоари (поръчани от 42% от интернет потребителите). Топ 5 се допълва от доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене и кетъринг услуги (19%), козметика, продукти за красота или уелнес (17%), мебели, аксесоари за дома или продукти за градинарство (16%) и печатни книги, списания или вестници и спортни стоки (с изключение на спортно облекло) (и двете по 14%).
Икономика на споделянето
Т. нар. икономика на споделянето, при която потребителите използват новите технологии, за да предлагат, купуват, продават, споделят или наемат стоки и услуги помежду си, дава допълнителен тласък на интернет търговията.
21% от интернет потребителите са използвали такива платформи за покупка на физически стоки от други лица, докато 6% са наели квартира, 1% са използвали транспортна услуга, а под 1% са поръчвали услуги за бита чрез такива платформи.
Хората на възраст между 25 и 44 години са по-склонни да купуват стоки от други частни продавачи.