В борбата със забавянето на ръста на продажбите и увеличаването на разходите Amazon.com Inc. изстисква повече пари от близо 2 млн. малки търговци, които продават продукти на нейния обширен онлайн пазар.
За първи път средният дял на Amazon от всяка продажба е надхвърлил 50% през 2022 г., показва проучване на Marketplace Pulse, в което е направена извадка от трансакциите на продавачите от 2016 г. насам.
Фирмата за проучвания изчислява общите разходи за продажба в Amazon, като събира комисионата за всяка продажба, таксите за складиране, опаковане и доставка, както и парите, похарчени за реклама в сайта, където стотици милиони продукти се борят за внимание. Плащането на Amazon за логистични услуги и реклама не е задължително, но повечето търговци смятат, че те са необходима част от правенето на бизнес, предава Bloomberg.
Според Marketplace Pulse продавачите са плащали на Amazon все повече на трансакция в продължение на шест поредни години, но са били в състояние да поемат увеличенията, защото компанията е привличала нови клиенти и бързо е увеличавала продажбите. Това рязко се промени, когато пандемичните блокади отслабнаха и хората отново започнаха да пътуват и да се хранят навън, „изсмуквайки кислорода“ от онлайн пазаруването. През миналата година Amazon отбеляза най-бавния ръст на продажбите в своята история.
Потребителите са много по-внимателни към сделките, отколкото по време на пандемията, така че търговците на Amazon не са склонни да повишават цените. Тази реалност, заедно с постоянното увеличаване на таксите, означава, че много продавачи се затрудняват да печелят пари, което кара някои от тях да се справят сами с доставката и да харчат по-малко за реклама в сайта на Amazon.
„За тези малки фирми става все по-трудно да бъдат печеливши, защото харчат все повече пари за такси на Amazon", казва Юозас Казюкенас, основател и главен изпълнителен директор на Marketplace Pulse. „Amazon може да се изкуши да продължи да увеличава таксите, защото е в трудна ситуация, но трябва да се постигне някакво равновесие“.
Продавачите на Amazon избират да използват логистичните ѝ услуги, защото те струват средно с 30% по-малко от алтернативите на други транспортни компании, а търговците могат да купуват реклама навсякъде, заяви говорителят на компанията Мира Дикс в изявление, изпратено по имейл. Таксите, които Amazon начислява, отразяват собствените разходи и инвестиции на компанията, добавя тя.
„Много търговски партньори са изградили и управляват бизнеса си без реклама", пояснява тя. „Ако решат да рекламират продуктите си, те имат много доставчици на услуги, от които да избират. Продавачите не са задължени да използват нашите логистични или рекламни услуги и ги използват само ако те осигуряват допълнителна стойност за техния бизнес“.
Запазването на печалбите при забавяне на продажбите представлява голямо предизвикателство за основния бизнес на Amazon в областта на онлайн търговията на дребно. Без Amazon Web Services, печелившия бизнес с изчисления в облак, Amazon щеше да отчете оперативна загуба от 10 млрд. долара през миналата година. Главният изпълнителен директор Анди Джаси се опитва да възстанови баланса чрез съкращаване на 18 хил. работни места в корпорацията и стесняване на фокуса на компанията до ключови области на растеж, вместо да инвестира в разпръснато портфолио от нови устройства и услуги.
В отговор на нарастващите разходи Amazon увеличи годишната цена на абонамента за Prime в САЩ с 20 долара през 2022 г. През миналия месец компанията обяви плановете си да наложи такси върху онлайн поръчките на хранителни стоки на стойност под 150 долара. Но таксуването на клиентите с повече такси е рисковано. Търговците, много от които генерират 80% до 90% от продажбите си в Amazon, е по-малко вероятно да се разбунтуват.
Чък Грегорич, който продава камини и мебели за открито, казва, че реализирането на печалба в Amazon става все по-трудно. Една от популярните му камини струва 200 долара, от които Amazon взема 112 долара за комисиона, складиране, доставка и реклама. Остават му 88 долара, за да плати на производителя, да достави продукта от Китай и да покрие режийните си разходи. Той очаква разходите му за логистика на Amazon да се увеличат с до 8% тази година поради новата структура на таксите, която влезе в сила през януари, и допълнителните промени, планирани за по-късно тази година.
„Ще трябва да повиша цените си, а аз вече ги повиших много миналата година", казва Грегорич, който е базиран в О Клер, Уисконсин.
По-високите такси са го принудили да се занимава сам с повече логистика. Други превозвачи могат да доставят камините за 28 долара, казва той, или около половината от това, което плаща на Amazon за доставката на обемисти стоки. Услугата за доставка на Amazon често отнема повече от двата дни, които клиентите очакват, така че вече не си струва да се плаща премия, казва той. Дикс, говорителят на Amazon, заяви, че опитът на Грегорич с времето за доставка е „изключение и не представлява огромното мнозинство както от продавачите на Amazon, с които си партнираме, така и от клиентите, за които доставяме“.
Продавачите на нетрайни хранителни продукти са в по-различно положение, казва Гуен Макшеа, президент на Lean Edge Marketing във Върмонт, която има около 70 клиенти. Един от тях продава пакетчета с пуканки за закуска. Опаковките от 24 броя му помагат да предлага отстъпки за големи количества, но Amazon увеличава таксите поради големия размер на опаковката. Цената на шест опаковки трябва да бъде значително по-висока от тази в магазините, за да покрие таксите за доставка на Amazon, казва тя.
Продавачите на Amazon не контролират комисионите, които концернът начислява, нито таксите за неща като опаковане и доставка. Единственото нещо, което контролират, е рекламата, и има признаци, че те се отдръпват. Приходите от реклама на Amazon през празничното тримесечие нараснаха с 18,9%, което е все още стабилен ръст, но е голямо забавяне в сравнение със същия период година по-рано, когато те се увеличиха с 32,2%.
Amazon отделя повече място на сайта си за реклама, което дава повече пространство за продажба, но също така прави всяко място по-малко ценно, казва Мелиса Бърдик, бивш изпълнителен директор на Amazon, която сега е президент на Pacvue, консултантска фирма за онлайн маркетинг. Процентът на конверсия, който измерва броя на купувачите, които купуват даден продукт след кликване върху реклама, е намалявал всяко тримесечие на миналата година, каза тя.
„Рекламното пространство в Amazon не е толкова успешно за продавачите, колкото беше преди", казва Бърдик. „Много от продавачите предпочитат да предлагат отстъпки, вместо да рекламират, защото купувачите реагират повече на отстъпките“.