Новият чатбот на Alphabet изигра малка шега тази седмица. Програмата за изкуствен интелект допусна грешка при отговора на въпрос, а голямото представяне на новите функции на изкуствения интелект за търсене в сряда се провали. В резултат на това борсовите участници изтриха около 150 млрд. долара от пазарната капитализация на компанията, която е на стойност 1,2 трлн. долара. Вероятно това е прекомерна реакция, но може би ще бъде трудно да се разсее всяко схващане, че Google е станала самодоволна, коментира Ройтерс.
Фактът, че разпродажбите са много по-големи от спада от 2,8% в деня, в който финансовите резултати на Alphabet не отговориха на прогнозите, показва колко важен е успехът в надпреварата за изкуствен интелект за инвеститорите, коментира и Bloomberg. „Това, че акция като тази на Google се срива толкова много, показва, че хората дори не гледат фундаменталните данни", казва Мат Малей, главен пазарен стратег в Miller Tabak + Co.
От известно време Google тества своя бот и точно по време на представянето му в сряда материал на Ройтерс разкри, че отговорът на въпрос, публикуван в рекламния клип на услугата, е бил грешен. Точно когато компанията представяше новите си функции за търсене с изкуствен интелект, информационната агенция съобщи, че реклама, която тя е направила за свързан бот с изкуствен интелект на име Bard, е дала подвеждащ отговор на въпрос. Машината е заявила, че космическият телескоп „Джеймс Уеб" е направил първата снимка на екзопланета. В действителност европейски сателит е направил първата снимка 18 години по-рано.
Това, както и незадоволителното представяне на функциите, доведоха до срив на акциите с 11% между вторник вечерта и четвъртък сутринта. Ден по-рано конкурентът Microsoft представи и пусна версия на своята търсачка, заредена с изкуствен интелект, която може да отговаря на сложни въпроси, използвайки множество източници на информация.
Microsoft, който не е малък конкурент, се надява, че по-доброто качество ще доведе до по-конкурентен пазар на търсене. А в интервю за Financial Times главният изпълнителен директор Сатя Надела заяви, че брутният марж в тази индустрия ще спадне завинаги. Ако той е прав, Alphabet има екзистенциален проблем. Брутният марж възлизаше на 55% през миналата година, привличайки 157 млрд. долара. Намалете тази цифра наполовина и приходите на Alphabet може да изчезнат без сериозно намаляване на разходите.
Все пак успешното пускане на изкуствен интелект в онлайн търсенето засега е теоретично и бизнесът на Alphabet за момента е сигурен. Компанията доминира с пазарен дял от 90% при онлайн търсенето според Statcounter. Добрата технология е доказан разрушител на вече създадени тенденции, но традиционният лидер отдавна има силни предимства. Навиците умират трудно, клиентите са мързеливи, а разходите за промяна са високи. Google, Microsoft, Amazon.com и Meta Platforms все още контролират съответните си ниши.
Драмата около Alphabet бе в ярък контраст с тази на Microsoft, чиито презентации за внедряването на популярната технология ChatGPT на OpenAI в продукти като търсачката Bing допринесоха за ръст на акциите на компанията с 4,2% във вторник. Ентусиазмът на анализаторите беше приглушен, като от Morgan Stanley заявиха, че може да бъде трудно и скъпо да се накарат потребителите да променят поведението си, когато става въпрос за търсене и сърфиране.
До тази седмица спекулациите, свързани с изкуствения интелект в САЩ, се ограничаваха предимно до Nvidia Corp., която доминира на пазара на чипове, използвани за сложни изчисления, необходими за програмите за изкуствен интелект, както и до по-неизвестни производители на софтуер с изкуствен интелект (AI) в имената си. C3.ai Inc. например отчита над двукратен ръст през тази година. В същото време Microsoft и Alphabet изостават от представянето на индекса Nasdaq 100.
Възприеманите заплахи са по-трудни за преодоляване. Microsoft знае това добре. През десетилетието, преди Надела да стане главен изпълнителен директор през 2014 г., приходите се увеличиха повече от два пъти. И все пак инвеститорите се притесняваха, че Microsoft е по-загрижена за притискането на клиентите, отколкото за побеждаването на онлайн конкурентите. Мултипликаторът на приходите на фирмата беше намален наполовина до около 10. Акциите почти не се движеха в никаква посока в продължение на десетилетие, докато Надела не започна да предлага облачни услуги и не промени ситуацията.
Оттогава акциите на Microsoft увеличиха драстично цената си - стойността им е 10 пъти по-висока от тази през 2004 г. Затишието при Alphabet може и да не е толкова лошо, ако в крайна сметка има същия резултат, но за акционерите несигурността би била болезнена.