fallback

Какво се случи с големите амбиции на Amazon за физическите ѝ магазини?

Компанията затваря част от обектите, които отвори с много фанфари преди време

19:13 | 09.02.23 г.

Amazon сложи на пауза някога амбициозните си планове да се потопи във физическото пазаруване с хиляди нови магазини. Гигантът в онлайн търговията затвори част от хранителните магазини Amazon Fresh и Go и няма да ги отвори отново, докато не открие формат, който е „диференциран по някакъв смислен начин“, коментира главният изпълнителен директор Анди Джаси пред анализатори, пише Financial Times.

Това, което икономиката харесва в момента, са добре утвърдени компании със силни франчайзи.

От години стартъпи и други дигитално ориентирани групи се радват на голямо предимство под формата на евтино финансиране. Инвеститорите, които имаха малко други възможности, очакваха от тях растеж и бях готови да толерират загубите им в началото с надеждата за потенциална печалба на по-късен етап. Най-смелите играчи се конкурираха и спечелиха топ кадри не само с високи заплати, но и с обещание за бъдещо капиталово богатство.

Превъзходството на технологиите стана още по-изразено в първите дни на пандемията, когато всички дигитално процъфтяваше, докато всички останали се бореха с прекъсвания и проблеми с веригите на доставките.

Сега сме свидетели на ребалансиране. Увеличаването на лихвените проценти означава, че капиталът вече не е безплатен, а инвеститорите започват да изискват, ако не незабавна печалба, поне път към нея. Въпреки скорошния си ръст, индексът Nasdaq Composite се понижи с повече от 25% от върха, който достигна през 2021 г., а много частни технологични групи отложиха плановете си за излизане на борсата, отлагайки реализирането на мечтите на служителите си да спечелят пари.

Освен това технологичните компании обявиха, че съкращават над 255 хил. работни места от началото на 2022 г., предимно в последните четири месеца, сочат данни на сайта Layoffs.fyi. Подобни турбуленции правят работата в утвърдена стабилна компания изведнъж да започне да изглежда по-привлекателна във време, в което безработицата в САЩ е на историческо ниско ниво, а заплатите растат.

Това не е първият път, в който утвърдените компании имат възможности да си върнат позициите. Спадовете, последвали дотком срива и финансовата криза от 2008 г., също подтикнаха инвеститорите и служителите да преосмислят избора си. Но това технологично отдръпване се случва в момен, в който поне някои технологични гиганти са в много по-добра позиция да се възползват от предимствата си.

Това отчасти се дължи на факта, че природата на възможностите се промени. По време на блокадите заради Covid-19, онлайн търговията, стриймингът и базираният в облака софтуер спечелиха, но тези сектори сега страдат, защото потребителите се насочват в друга посока. Успехът в области като декарбонизацията, електромобилите и здравеопазването означава повече от създаването на добър продукт. Възможността за постигане на по-голям мащаб изисква изграждането на заводи, вериги на доставките и потребителски бази – неща, които утвърдените играчи вече имат.

Някои големи компании прекараха години в преосмисляне на начина, по който подхождат към иновациите. Вместо да очакват новите предложения да идват естествено от наличните им подраделения, те осъзнаха, че предприемачите се нуждат от не толкова формална среда, която да ги ограничава, поне в началото, за да създават сложни решения и начини за управление на процеси, като им се дава повече възможност да допускат грешки.

„Няма да постигнете успех, като просто налеете 20 млн. долара в един стартъп. Ще заложите 1 млн. долара на 20 от тях и ще им позволите да правят тестове“, коментира Линда Йетс, консултант и авто на “The Unicorn Within”.

Когато Pernod Ricard отвори базираното си в Калифорния звено за рисков капитал през 2017 г., тя се изправи пред скептицизма на основателите, които бяха притеснени, че френската компания за алкохолни напитки ще постави собствените си интереси на първо място. Сега, когато „има разпознаваем голям и ценен корпоративен инвеститор, който може да подкрепя един стартъп в дългосрочен план, е плюс“, коментира Стефан Лонге, който ръководи Convivialité Ventures.

Но опитът на Amazon с магазините показва, че това, което се задава, ще бъде ключово. Да имаш иновативни идеи – в този случай свързани изцяло с магазините – е само първата стъпка. Да се увери, че предложението може да бъде пуснато по рентабилен начин е също толкова важно. За Amazon продажбите във физически магазини стагнираха, откакто компанията придоби веригата хранителни магазини Whole Foods през 2017 г.

По думите на Джаси проблемът на Amazon е да намери формат, който „резонира с клиентите“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:13 | 09.02.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още