SoftBank Group обяви, че е записала нетна загуба за периода октомври-декември, след като огромното ѝ инвестиционно звено Vision Fund остана на червено за четвърто поредно тримесечие, защото глобалните разпродажби в технологичния сектор сринаха оценките на портфолиото му от компании, предава Ройтерс.
Vision Fund, който подкрепи технологичния свят с големите си залози в стартъпи, обяви инвестиционна загуба от 730,36 млрд. йени (5,52 млрд. долара) за последното тримесечие. Нетната загуба на SoftBank пък е достигнала 783,42 млрд. йени, в сравнение с 29,05 млрд. йени печалба година по-рано.
Нетната загуба също така бележи значителен обрат спрямо печалбата от 3 трлн. йени, които SoftBank записа за предходното тримесечие от юли до септември. Резултатът тогава беше подкрепен от продажбата на част от дела на гиганта в китайската Alibaba Group Holding.
SoftBank заяви, че звеното Vision Fund значително е свило новите си инвестиции и продължава да продава някои от по-старите си, като част от „разумно дефанзивно финансово управление“, на фона на предизвикателната пазарна среда.
Резултатите показват как увеличаващите се лихвени проценти, задълбочаващото се напрежение между САЩ и Китай и руската инвазия в Украйна потискат апетита на инвеститорите към по-рискови активи, а това хвърля сянка върху портфолиото от стартъпи, в които инвестира SoftBank.
По-голямата част от загубата на Vision Fund се дължи на по-големия спад на оценките на компании от портфолиото, които все още не са листнати. Към края на декември звеното беше инвестирало в общо 348 компании, 305 от които са частни.
Сред листнатите, допринесли за слабия резултат, попадат индонезийската услуга за споделено пътуване Goto Gojek Tokopedia, южнокорейската платформа за електронна търговия Coupang и компанията за споделени работни пространства WeWork,
Основателят и главен изпълнителен директор на SoftBank Масайоши Сон инвестира значително в изкуствен интелект и други високотехнологични стартъпи чрез Vision Fund в последните години, което донесе рекордна печалба и голям оптимизъм за бъдещите оценки.
Но след това му се наложи да ограничи инвестиционната активност и разочарова пазара през ноември, когато компанията не обяви допълнителни обратни изкупувания на акции.
Планираното листване на британския дизайнер на чипове Arm, едно от бижутата в короната на SoftBank, сега се смята за ключово за подобряване на финансовото представяне и увеличаване на възвръщаемостта към акционерите.
SoftBank твърди, че IPO-то вероятно няма да се случи в рамките на тази фискална година, която завършва през март, а като причина за това изтъкна пазарните условия. Въпреки това гигантът заяви, че има за цел да направи компанията публична до края на календарната 2023 г.