Музиката има значение за икономиката като цяло. Това беше една от първите индустрии, които бяха трансформирани от интернет. Статуквото беше норма за известно време. Napster беше закрит преди две десетилетия. Неговият враг Metallica прегърна стрийминг платформите преди повече от 10 години, а абонаментът за Spotify Technology стоя на ниво от 9,99 долара в продължение на години.
Време е да помислим за потенциала за радикална промяна, пише Лионел Лорен за Bloomberg. От една страна, ако това е краят на музикалния бизнес, то би било тъжно. Стрийминг икономиката е смазващо неравностойна. Тя е страхотна за потребителите, за звукозаписните компании и правоносителите, които са открили начини да надживеят отчисленията, както и за най-слушаните изпълнители като Тейлър Суифт и Ед Шийрън. Но не е толкова добра за музикантите, които са по-надолу по стълбицата.
Нито е добра за акционерите на Spotify или тези на подобни самостоятелни платформи за стрийминг на музика като Deezer, тъй като силната конкуренция на наситения пазар заплашва тяхното представяне като бързоразвиващи се технологични компании.
Платформите имат ограничена власт при преговорите със звукозаписните компании и правоносителите, които искат да увеличат максимално стойността на своите хитове и на своите звезди. Spotify никога не е реализирала годишна печалба. Тя изглежда в „постоянен стартъп режим“, както наскоро отбеляза експертът по музикални възнаграждения Фил Бърд.
Докато инфлацията и икономическото забавяне потискат растежа, анализаторът от MIDiA Research Марк Мълиган прогнозира, че глобалните приходи от стрийминг за 2022 г. може да са нараснали с едва 7%. А печалбата на Spotify вероятно няма да бъде факт още няколко години, тъй като компанията инвестира повече в подкасти и аудиокниги. Какви тогава са опциите ѝ за излизане от стартъп режима?
Единият вариант е да повиши цените, както наскоро направи Apple. Музиката има много добра стойност – плащането на 10 долара на месец се равнява на няколко цента на час. Бившият икономист на Spotify Уил Пейдж през 2021 г. отбеляза, че цената за чаша вино Малбек се е удвоила от 2009 г. насам, въпреки не предлага значителни подобрения за потребителите, докато песните не са променили цената си, въпреки бума в попълването на музикалните каталози, персонализацията и алгоритмичните препоръки.
По-високите цени със сигурност ще увеличат общия икономически пай. Може дори да се създадат някои стимули за промяна на неравномерния начин, по който абонаментните такси се вливат в общите възнаграждения, които облагодетелстват най-големите изпълнители, независимо от това какво избират да слушат отделните абонати.