Пазарното рали на Meta Platforms от последните няколко месеца не успява да убеди някои скептици, като се има предвид колко пари продължава да инвестира собственикът на Facebook и Instagram в изграждането на своята версия на метавселената, пише Bloomberg.
Meta е най-добре представящата се компания в индекса S&P 500, откакто акциите ѝ удариха скорошното си дъно през ноември. Оттогава книжата ѝ са записали 54% ръст на стойността. Възстановяването беше частично предизвикано от съобщението на компанията, че съкращава повече от 11 хил. работни места – първият голям кръг от съкращения в историята на технологичния гигант.
И все пак има много признаци за скептицизъм. Дори след скока, акциите на Meta се продават за по-малко от половината от средното съотношение цена/печалба от последното десетилетие и е една от най-евтините акции в индекса Nasdaq 100. Стойността на книжата ѝ все още е с 64% под рекорда от 2021 г., а анализаторите очакват акциите да повишат средно цената си с едва 7,7% през следващите 12 месеца.
Проблемът, от гледна точка на мечи настроените инвеститори, е, че скъпият залог на Meta в метавселената няма да изчезне скоро, а ще обхване една пета от общите разходи на компанията за тази година. А някога доходоносният ѝ бизнес с реклама е в застой поради промените в политиката за поверителност на Apple, което прави по-трудно таргетирането на потребителите с реклами на устройствата на производителя на iPhone.
Метавселената ще поддържа разходите на Meta Platforms „сравнително високи“, смята Луис Дъдли, глобален мениджър на портфейли във Federates Hermes.
За да продължи ралито, Meta може би ще трябва да предложи на инвеститорите повече яснота за някои неща, включително относно стратегията за справяне с конкуренцията от страна на играчи като TikTok.
Може би по-важното е, че инвеститорите ще искат да видят до каква степен промяната в политиката за поверителност на Apple продължава да оказва влияние върху приходите от реклами. През февруари Meta прогнозира, че ходът на Apple ще нанесе удар от 10 млрд. долара върху приходите ѝ за годината.
А някои от биковете на Meta се надяват, че главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг ще ограничи амбициите си, свързани с метавселената, или ще се откаже изцяло от тях и от разходите, произтичащи от тях. Решението му може да бъде повлияно от задаващото се забавяне на икономиката, което ограничава продажбите на технологични компании.
„Този натиск върху растежа на приходите може да накара някои технологични компании, в които инвестираме, да спрат да се държат така, сякаш парите са безплатни, и да прекратят някои от по-малко обещаващите проекти извън основния им бизнес“, пише Тери Смит, мениджър на Fundsmith Equity Fund, в писмо до инвеститорите от този месец, като говори по-специално за разходите на Meta.
„Без тези разходи щяхме да притежаваме водещ комуникационен и дигитален рекламен бизнес с едноцифрено съотношение цена/печалба“, пише той.
Тест за всичко това ще бъде 1 февруари, когато Meta ще отчете финансовите си резултати за четвъртото тримесечие. Анализаторите свиха средната си прогноза за коригираната печалба на акция с 27%, а за приходите – с 15%, през последните шест месеца, сочат данни на Bloomberg.
И все пак има много бикове. Дъг Анмут от JPMorgan Chase & Co. през декември повиши препоръката си за акциите на Meta, отбелязвайки ниските оценки. А 41% от инвеститорите, анкетирани от JPMorgan този месец, заявяват, че очакват Meta да бъде най-добре представящата се акция на компания с огромна пазарна капитализация за 2023 г.
Силвия Яблонски, главен инвестиционен директор на Defiance ETFs, твърди, че Meta изглежда е разбрала, че изместването на фокуса обратно към рекламния бизнес би било стратегически по-добре, отколкото да хвърля всичките си усилия към метавселената. Това е „добре дошъл баланс за инвеститорите“, смята тя.