Изпращаме 2022 година - още една година, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2022".
В най-лошите дни на пандемията имаше компании, които празнуваха. Видео стрийминг гигантите бяха сред тях. Затворени вкъщи, всички търсехме утеха и развлечение в неща като сериали, книги и игри. Това доведе до абсолютен бум на търсенето на стрийминг услуги, което донесе страхотни резултати на компаниите от сектора.
Но с постепенното отшумяване на здравната криза, картината рязко се промени. След години на бурен растеж, стрийминг индустрията се озова на червено, а стратегиите за изплуване все още не дават ясни обещания за успех. За сметка на това в сектора се нароиха много играчи, търсещи бърз растеж, които днес може би се питат дали са избрали най-добрия момент да се опитат да грабнат по-голямо парче от стрийминг пая. Сега всички се питат какво да правят, за да преживеят кризата, която свива потребителските разходи и готовността на хората да плащат за развлечения, предвид високата инфлация.
Рекламни стратегии
След като години наред Netflix казваше, че никога няма да се насочи към рекламата, ето че дойде моментът за обратен завой. Съизпълнителният директор Рийд Хейстингс пламенно защитаваше тезата, че рекламата няма място в стрийминг платформата му, но спадът на броя на абонатите и гневът на инвеститорите се оказаха по-силни от принципите му.
След като години наред Netflix казваше, че никога няма да се насочи към рекламата, ето че дойде моментът за обратен завой |
През 2022 г. гигантът претърпя две поредни тримесечия на загуба на абонати за първи път в историята си, като през тримесечието до юни се раздели с цели 970 хил. плащащи абонати. Чак през третото тримесечие компанията успя да се върне към ръста на броя на потребителите, но едно е ясно – тя вече не може да расте с темпа, с който го правеше през предходните години, докато беше заета с глобалната си експанзия. Последното тримесечие донесе 5,9% ръст на приходите до 7,93 млрд. долара, изпреварвайки прогнозата на анализаторите. Но все пак Netflix не се отказа от новата си стратегия.
Услугата на Netflix, включваща реклами, вече е факт на няколко пазара, включително САЩ. Тя пристигна с надежда за диверсифициране на източниците на приходи и привличане на нови абонати, които са по-ценово ориентирани.
Хейстингс обаче едва ли е доволен от резултатите. По-рано през декември Wall Street Journal писа, че според фирмата за абонаментни анализи Antenna планът на Netflix, който включва реклами, е бил най-малко популярната от услугите на компанията през ноември – първия месец, откакто тази опция се предлага. Планът е обхванал само 9 на сто от новите регистрации в Netflix през месеца в Съединените щати. Около 57% от абонатите на услугата с реклами през първия ѝ месец са били хора, които са се присъединили отново към услугата или са се регистрирали за първи път, докато 43% са се отказали от по-скъпи планове, допълват от Antenna.