Meta и Alphabet губят доминацията си на пазара на дигитална реклама в САЩ, на който са лидери от години, тъй като отстъпват позиции на конкуренти като Amazon, TikTok, Microsoft и Apple, пише Financial Times.
Делът на американските рекламни приходи, отиващи при Meta и Alphabet, се очаква да спадне с 2,5 процентни пункта до 48,4% тази година – първият път, в който двете групи няма да държат мажоритарен дял от пазара от 2014 г. насам, твърди изследователската група Insider Intelligence.
Това ще е петият пореден годишен спад за дуопола, чийто пазарен дял пада от пика си от 54,7$ през 2017 г. и се очаква да намалее до 43,9% до 2024 г. В глобален мащаб делът на Meta и Alphabet се е понижил с 1 процентен пункт до 49,5% тази година.
Джери Дишлър, ръководител на отдела за реклами в Google, коментира пред Financial Times, че огромната конкуренция от новите играчи отразява „изключително динамичния рекламен пазар“.
Регулаторите в САЩ и Европа засилиха антимонополния контрол, включително насочвайки се към Google заради предполагаемото популяризиране на нейните продукти сред конкурентите. През декември на собственика на Facebook – Meta Platforms, пък беше връчена жалба от регулаторите в ЕС заради притеснения, че класифицираната реклама в социалната мрежа третира несправедливо конкурентите.
Технологичните групи се борят по-ожесточено от всякога за всеки дял от пазара на дигитална реклама, който достигна 300 млрд. долара, въпреки че компаниите по света свиват рекламните си бюджети в отговор на нарастващите лихви и ускоряващата се инфлация.
Amazon и Apple разширяват рекламните си екипи. През юли Netflix обяви, че ще си партнира с Microsoft по изграждането на стрийминг услуга, включваща реклами.
Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг обвини скорошните спадове на приходите на промените в политиката за поверителност на Apple, които затрудняват следенето на потребители и таргетираната реклама. Той посочва като причина и нарастващата популярност на услугата за кратки видеа TikTok, която е собственост на китайската ByteDance.
„Преди четири години нямаше да говорим за нито една от двете [TikTok или Amazon] що се отнася до рекламата“, коментира Дишлър. „Така че наистина е показателно, че все повече и повече хора признават, че рекламата е страхотен и мащабируем бизнес модел“.
Навлизането на Amazon в света на дигиталната реклама играе голяма роля в удара по господството на Meta и Google. След години на пазара, тя увеличи усилията си през 2015 г. и оттгоав записа рязък скок на рекламните си приходи от под 1 млрд. долара до очакваните 38 млрд. долара тази година.
„Преди да се присъединя, дори не знаех какво е Amazon Ads”, коментира директор на Amazon, който твърди, че сега компанията управлява „огромен екип, за който не знаех, че съществува, преди експерт по подбор не ми се обади“.
Пол Приър, главен оперативен директор на компанията за дигитална реклама Undertone, коментира, че гигантите в търговията на дребно, водени от Amazon, са осъзнали, че масивите с клиентски данни, скоито разполагат, могат да бъдат основа за огромен рекламен бизнес с по-високи маржове от продажбата на стоки онлайн.