Въпреки че световният пазар на смартфони пое надолу предвид нестабилната макроикономическа обстановка, този в България не показва съществени изменения, коментира на събитие за медии Иво Бояджиев, ръководител Продажби за България на китайския производител на смартфони vivo.
„В момента пазарът в Европа е с 15-16% по-слаб спрямо миналата година. В Китай, който за vivo е най-важният пазар, е спаднал с около 12% през третото тримесечие спрямо миналата година, а глобалният пазар е с около 9% надолу“, посочи той.
Тази ситуация носи предизвикателства не само за vivo, но и за всички производители на смартфони по света. Ускоряващата се инфлация и последвалото покачване на лихвените проценти от централните банки направиха потребителите много по-внимателни в покупките си. Войната в Украйна пък нанесе друг удар на европейския пазар на смартфони, а развитието на конфликта все още не е ясно.
На фона на всичко това vivo започна работа в България през април, като даде заявка, че няма да залага на бърза експанзия в страната, а по-скоро ще прави по-бавни, но внимателно премислени стъпки – стратегия, която значително се различава от подхода на другите играчи. Тогава компанията обеща да се фокусира върху партньорствата на местния пазар, а днес обяви, че от януари ще започне официално работа с един от телекомите, без да разкрива подробности кой е той.
„Не само ние, но и другите производители на смартфони влизаме в режим за търсене на оптимално минаване през тази криза на търсенето“, коментира Бояджиев. По думите му макар и предизвикателствата да за значителни, компанията, която е сред официалните спонсори на Световното първенство по футбол в Катар, вижда положителни сигнали.
"През третото тримесечие отново сме лидер на пазара в Китай. В Европа продължаваме нашето изкачване стъпка по стъпка и за да назовем още някои от пазарите, ние достигнахме до потребителите в Испания, Австрия, Чехия и Сърбия“, посочи той, добавяйки, че това са сред ключовите европейски пазари на vivo.
Очакванията на vivo са през първата половина на 2023 г. ситуацията също да е трудна, а първите индикации за възстановяване на пазара да дойдат през второто полугодие.
Същевременно потребителските нагласи се променят предвид кризата.
„В България средната продажна цена на смартфон е доста под 300 долара. За сравнение ,на европейския пазар тя за първи път от 5-6 години мина 400 долара“, посочи Иво Бояджиев. По думите му средната цена в Европа расте, защото потребителите търсят устройства, които имат по-дълъг живот.