fallback

Всеки втори държател на банкова карта у нас предпочита дигиталните разплащания

Проучване на Visa събра информация за нагласите и поведението на хората по отношение на различните методи на разплащане

14:30 | 02.11.22 г.

Банковата карта заема второ място (54%) сред предпочитаните методи за разплащане от българите, а парите в брой продължават да държат първа позиция с 67% от анкетираните в международното проучване "Нагласи към методите на разплащане", поръчано от EVO Group в партньорство с Visa в страните от Централна и Източна Европа.

Като основна причина да се избира плащане в брой 38% от анкетираните посочват отсъствието на възможност за дигитална трансакция в магазина или пункта за услуги.

Едва 25% от анкетираните българи са платили за последната си покупка в магазин с карта или с помощта на телефон, смарт часовник или друго устройство. На аналогичен въпрос за последната им онлайн покупка 34% от анкетираните отговарят, че са платили в брой при доставка.

Магазините с дигитално разплащане са по-достъпни

Магазините, които осигуряват възможност за дигитални методи на разплащане, се възприемат положително от българските потребители – близо 41% от анкетираните смятат, че те са съвременни, а 42% от тях – че са ориентирани към клиента, показват резултатите от проучването.

Една пета от респондентите посочват, че са си тръгвали от хранителен магазин, тъй като липсва възможност за покупка с карта. Особено остро липсата на дигиталните разплащания се усеща на пазари и базари (42%), при фризьор, бръснар, козметик (45%), в такси (42%), при лекар, зъболекар или физиотерапевт (35%).

Потребителите биха искали да могат да плащат с електронни средства на все повече места, като тези очаквания се развиха значително по време на пандемията от COVID-19. Затова инициативите, които помагат на малките и микро предприятията да станат част от дигиталната икономика, придобиват сега още по-голямо значение.

"Малките и средните предприятия са гръбнакът на нашата икономика. За да останат конкурентоспособни и да процъфтяват в условията на глобалната дигитална икономика, те трябва да се погрижат да предлагат методите за разплащане, които клиентите им предпочитат", коментира Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Тя допълва, че дребният бизнес се нуждае от експертна подкрепа, за да се ориентира в бързо променящата се среда, както и да познава възможните решения, които могат да му помогнат да осъществява електронни плащания и да посреща нуждите на клиентите си бързо, удобно и сигурно.

Какво правят българите с парите си

Резултатите от проучването показват, че парите дават на българите усещане за независимост и свобода на избора, осигурявайки им комфортен живот. Те са доста заинтересовани да инвестират пари и да използват банковите услуги като начин за управление на парите, внимателно контролират и планират разходите си.

За да представи по-добре отношението на българите към парите, изследването разделя респондентите на шест сегмента.

„Скептиците“ (27%, от 35 до 65 години) сред анкетираните са най-многобройната група българи. Те не обичат да инвестират или да се занимават с пари и не се доверяват на институциите. Предпочитат да държат парите си у дома. Кеш използват 57%, а дигитално се разплащат 33%.

„Кралете на живота“ (20%, преобладаващата част са между 35 и 44 години) харчат бързо и безконтролно пари за онова, което искат. Предпочитат да плащат в брой (67%), едва 24% използват дигитални методи на разплащане.

„Заможните“ (16%, преобладават между 45 и 54 години) контролират парите и разходите си, но за тях те са само средство за постигане на целта – имат пари, но не е необходимо да мислят за тях през цялото време и да се притесняват за тях. Само 26% използват пари в брой, 66% използват дигитални разплащания.

„Оптималните“ (15%, срещат се от 35 до 65 години) съзнателно управляват парите си, използват промоционални оферти, планират разходите си и инвестират в капитал. Те ценят свободата на избора, затова не отхвърлят нито една форма на плащане – 57% обичат сделките в брой, а безналичните – 39%.

„Мечтателите“ (14%, главно между 45 и 65 години) биха искали да имат много пари, но към момента ги нямат, а и не ги управляват сериозно. В брой плащат 66%, а дигитално – 27%.

„Икономичните“ (9%, между 55 и 65 години) искат да планират внимателно разходите си. Случва се почти веднага да похарчат всички пари, които получат. Те разполагат с ограничен бюджет и са съсредоточени върху това да оцелеят. С банкноти и монети плащат 38%, а 51% използват карти и свързани устройства.

Данните са събрани в 14 държави (Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, Хърватия, България, Словения, Германия, Ирландия, Обединеното кралство, Мексико, Испания, Португалия).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:30 | 02.11.22 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още