Акционерите на Meta Platforms плащат скъпо за разходите ѝ за метавселената. Пазарната капитализация на компанията-майка на Facebook се срина с цели 677 млрд. долара тази година, изваждайки компанията от топ 20 на най-големите в света, пише Bloomberg.
Наказанието не показва признаци на скорошно отслабване. Книжата на Meta са надолу с 25%, след като компанията разочарова инвеститорите с набъбващите разходи за финансиране на нейната версия на виртуална реалност и спад на приходите.
Meta беше на шесто място сред най-големите американски компании по пазарна капитализация в началото на годината, като доближи пазарна стойност от 1 трлн. долара. Десет месеца по-късно компанията е оценявана на около 258 млд. долара, което я поставя на 26-о място. Сега пазарната капитализация на компанията е по-малка от тази на Chevron, Eli Lilly & Co. и Procter & Gamble.
Meta, която преди време беше една от любимите компании на Wall Street, постепенно губи привлекателността си за трейдърите. Най-малко три инвестиционни банки - Morgan Stanley, Cowen и KeyBanc Capital Markets, понижиха рейтинга на книжата ѝ, след като компанията обяви разочароващи прогнози за приходите за тримесечието.
„Meta остава твърде агресивна в инвестициите си в дългосрочни инициативи въпреки рязкото забавяне на очаквания ръст на приходите“, коментира Мандип Сингх, анализатор в Bloomberg Intelligence. „Очакванията на компанията за оперативните и капиталовите ѝ разходи през 2023 г. са изненадващи предвид буксуването до момента на усилията ѝ в областта на метавселената“, допълва той.
Макар че спадът в предборсовата търговия в четвъртък е голям, той бледнее в сравнение с рекордния ѝ срив през февруари, когато книжата ѝ поевтиняха с 26% след слаб отчет и тя изтри 251 млрд. долара от пазарната си стойност. Това беше най-голямото изтриване на пазарна стойност за американска компания в историята.
Спадът на акциите тази година привлече инвеститори, търсещи стойност, които купуват потиснати книжа с очакване за обрат. Но няма признаци тези залози скоро да се отплатят.
Meta обяви прехода си към инвестиране във виртуална реалност преди една година заедно със смяна на името на компанията от Facebook на Meta Platforms. Компанията съобщи в сряда, че очаква общите разходи за тази година да бъдат между 85 и 87 млрд. долара.
През 2023 г. те ще нараснат до 96-101 млрд. долара. Това е големият негатив, тъй като инвеститорите се надяваха, че Meta агресивно ще намали разходите, коментира Нийл Кемплинг, анализатор в Mirabaud Securities.
Тримесечните капиталови разходи на компанията се равняваха на общите разходи за цялата минала година на всички компании в S&P 500 с изключение на 16.