Рекламният пакт от 2018 г. между Google и Meta Platforms не нарушава антимонополните закони, защото не ограничава Facebook да използва конкурентен обмен на реклами, заяви адвокат на Google пред федерален съдия, пише Bloomberg.
Тексас и група други щати съдят Google за споразумението, наречено Jedi Blue, както и за други антиконкурентни действия, за които те твърдят, че са позволили на гиганта да монополизира пазара на технологията за покупка, продажба и обслужване на онлайн реклама. Но Google и Meta, която не е ответник по делото, защитиха споразумението и отрекоха всякакви нарушения.
„В самото писмено споразумение няма нищо незаконно“, коментира адвокатът на Google Рик Мар по време на изслушване в сряда във федералния съд в Манхатън. Той твърди, че сделката разширява конкуренцията, тъй като позволява на Facebook да наддава за реклами, продавани чрез борсата за реклами на Google, от името на уебсайтове или мобилни приложения в неговата Facebook Audience Network.
Но Ашли Келър, адвокат, представляващ Тексас, твърди, че Google е сключила споразумението, за да даде предимство на Meta на борсата за закупуване и продажба на реклама, която управлява. В замяна компанията за социални мрежи се е отказала от плановете си да въведе нов тип технология, която би подкопала монопола на Google в онлайн рекламата, допълва той.
„Те са достатъчно умни, че да не подпишат споразумението, което може да доведе до наказателни санкции“, казва Келър. „Никой не иска да отиде в затвора и да носи оранжев гащеризон“, допълва тя.
Google е поискала от съдия П. Кевин Кастел да отхвърли антимонополния иск с аргумента, че цялото поведение, към което се прицелват щатите, е незаконно.
„Google не трябва да проектира нито един от продуктите си, така че да взима предвид интересите на конкурентите си“, коментира Махр пред Кастел. Щатите „искат да превърнат Google в помощна програма за рекламни технологии“.
Но Келър посочва, че Google последователно е предприемала стъпки, с които да затрудни съперниците си да се конкурират, като е манипулирала търговете за онлайн реклама например, за да гарантира, че продуктите на Google в крайна сметка ще спечелят. Когато тези усилия не сполучат, Google ще сключи сделка с конкуренцията, както е направила с Meta, допълва той. Пактът между двете, който за първи път беше разкрит в рамките на делото, сега е обект и на разследване от регулаторите в Европа и Обединеното кралство.
„Има привилегии, които Google дава на собствените си инструменти за покупка“, казва Келър и допълва: „Това просто е открито антиконкурентно поведение, за да се гарантира, че другите не могат да нарушат монопола“.