fallback

Натискът върху рекламния пазар свива ръста на Google

Онлайн рекламата остава във фокуса на инвеститорите като отрасъл, който е от решаващо значение за здравето на много интернет компании

08:29 | 27.07.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Компанията майка на Google Alphabet Inc. отчете най-бавния тримесечен ръст на продажбите от две години насам, тъй като макроикономическият натиск оказва влияние върху пазара на цифрови реклами.

Във вторник (местно време) Alphabet отчете приходи за второто тримесечие в размер на 69,69 млрд. долара, което е с 13% повече спрямо същия период на миналата година. Това бележи най-бавния темп на растеж от второто тримесечие на 2020 г. насам, когато пандемията сви търсенето на реклами в някои области, включително в туризма.

Google, която има доминиращ дял на пазарите за търсене в интернет, навигация и видео стрийминг, се счита за ориентир за силата на онлайн рекламата. След разочароващите резултати на компаниите за социални медии Twitter Inc. и Snap Inc. през миналата седмица забавянето на темповете на растеж предполага по-нататъшна слабост в отрасъла, който е от решаващо значение за здравето на много интернет компании, пише The Wall Street Journal.

Намаляването на разходите на някои рекламодатели отразява „несигурността по отношение на редица фактори, които е трудно да бъдат разграничени", заяви главният финансов директор на Alphabet Рут Порат.

Акциите поскъпнаха с повече от 5% в следборсовата търговия, отразявайки степента, в която инвеститорите се бяха подготвили за разочароващи приходи предвид по-широкия спад в областта на цифровите реклами.

Продажбите на Alphabet за второто тримесечие се разминаха с очакванията на Wall Street с почти 190 млн. долара. Нетната печалба спадна с 14% до 16 млрд. долара, което е под консенсусната оценка на анализаторите, анкетирани от FactSet.

Главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай заяви този месец, че компанията ще забави наемането на служители до края на годината, като призова служителите да бъдат „по-предприемчиви, да работят с по-голяма спешност, по-остър фокус и повече глад, отколкото сме показвали в по-слънчеви дни". През миналата седмица говорител на Google заяви, че компанията ще преустанови повечето нови назначения за две седмици, за да могат екипите да планират по-добре нуждите от персонал.

„Като компания, когато си в режим на растеж, е трудно винаги да отделяш време, за да направиш всички необходими корекции", каза Пичай по време на разговора с анализаторите. „Моменти като този ни дават шанс“.

YouTube, бизнесът на Google за видео стрийминг, генерира 7,3 млрд. долара приходи от реклама през второто тримесечие, като продължи забавянето на растежа, тъй като се конкурира за зрители с услуги като TikTok на ByteDance Ltd. Анализаторите очакваха продажбите да се повишат с 4,8% в сравнение със същия период на миналата година, след като през първото тримесечие те нараснаха с над 14%.

Забавянето на растежа на YouTube и на бизнеса на Google с посредничество при рекламиране на уебсайтове на трети страни „отразява предимно намаляването на разходите от страна на някои рекламодатели", каза Порат.

През миналата седмица анализаторите на Bernstein писаха, че инвеститорите наблюдават дали бизнесът на Google с търсене „може да продължи забележителния си ход", след като в YouTube и по-широкия сектор на онлайн рекламата започнаха да се появяват пукнатини.

В петък Twitter заяви, че „неблагоприятните фактори в рекламната индустрия, свързани с макросредата", са допринесли за спад на приходите през тримесечието, като компанията оттегли прогнозите си за бъдещето.

В деня преди отчета на Twitter Snap отчете най-слабия си тримесечен ръст на продажбите като публична компания, което доведе до срив на акциите с над 26% в следборсовата търговия.

А през миналата седмица анализаторите на MoffettNathanson понижиха общите си очаквания за компаниите за онлайн реклама, за да „отчете по-нататъшната макроикономическа слабост", включително засилването на щатския долар.

Продажбите на подразделението Google Cloud нараснаха с 36% спрямо предходната година до 6,28 млрд. долара през второто тримесечие. През тримесечието бизнесът отбеляза оперативна загуба от 858 млн. долара, което отразява големите разходи на Google, който се опитва да настигне Amazon.com Inc. и Microsoft Corp. на пазара на облачни услуги. По време на разговора Пичай изтъкна „силната инерция и значителните пазарни възможности" на този бизнес.

Главният финансов директор Рут Порат заяви в интервю за Bloomberg, че данните за макроикономическата среда „остават сложни". В същото време Порат заяви, че Google е „много доволна" от резултатите си в областта на търсенето, чийто растеж е бил особено стимулиран от туристическата индустрия и търговията на дребно.

Резултатите отразяват „повишената онлайн активност на потребителите и широкообхватното засилване на разходите на рекламодателите", каза тя в изявлението си.

Акциите на Google поскъпнаха с 5,7% в следборсовата търговия. Досега през тази година акциите на компанията са се обезценили с 27%.

Google все още разполага със значителни парични средства, като паричните средства и еквиваленти възлизат на 125 млрд. долара, въпреки че намаляват за трето поредно тримесечие, като в края на първото тримесечие те бяха 134 млрд. долара.

Компанията се бори и с редица съдебни дела и регулаторни заплахи, включително федерално антитръстово дело за господстващото ѝ положение на пазара на онлайн реклама, което се очаква да бъде заведено през следващите седмици.

По-рано този месец Bloomberg News съобщи, че Министерството на правосъдието на САЩ е готово да отхвърли предложението на Google за отделяне на рекламния бизнес в нова компания под шапката на Alphabet.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:03 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още