Стрийминг платформата Spotify Technology SA не предоставя специални привилегии и няма специално отношение към водещия на подкаст Джо Роугън и ще го накаже, ако предаването му наруши насоките за съдържание, заяви главният изпълнителен директор Даниел Ек в сряда.
„Въпреки че Джо има огромна аудитория - той е водещ на подкаст №1 на повече от 90 пазара - той също трябва да спазва тези правила", каза Ек пред анализатори по време на конферентен разговор. „Ние не променяме политиките си въз основа на един творец“.
Лекари, музиканти и водещи на подкасти разкритикуваха Роугън, че споделя подвеждаща информация за Covid-19 и пандемията, припомня Bloomberg. Певецът и автор на песни Нийл Йънг изтегли музиката си от услугата за аудио стрийминг на Spotify в знак на протест, а водещите на научен подкаст в Spotify попитаха защо компанията позволява на Роугън да предлага „изкривена и неточна" информация за ваксините.
Ек заяви, че не може да предвиди какъв ефект ще има бунтът срещу Роугън върху абонаментите. Тази седмица Дейвид Кросби и Стивън Стилс се присъединиха към колегите си музиканти Нийл Йънг и Джони Мичъл, като изтеглиха музиката си от Spotify в знак на протест срещу Роугън, който според тях разпространява подвеждаща информация за пандемията и ваксините.
„Бих казал, че е твърде рано да знаем какво може да бъде въздействието и обикновено, когато сме имали спорове в миналото, те се измерват с месеци, а не с дни", каза Ек. „Чувствам се добре за това къде се намираме по отношение на това и очевидно тенденциите в горния край (на диапазона за целевите параметри) все още изглеждат много здравословни“.
Компанията все още не е открила как да защитава слушателите, без да цензурира творческото изразяване, каза Ек. Компанията е „домакин“ на повече от 3,6 милиона подкаста и десетки милиони песни, много от които изразяват противоречиви гледни точки. В неделя, в отговор на назряващата криза, Ек публикува насоките за съдържание на Spotify.
Роугън наистина заема различна позиция във вселената на Spotify от повечето творци. Компанията му плати повече от 100 млн. долара за изключителните права върху шоуто му. Какво показаха тримесечните и годишните резултати?
И след месец на спорове, свързани с Джо Роугън, Spotify Technology SA разкри по-непосредствен бизнес проблем: забавяне на растежа в началото на годината. Компанията съобщи, че ще приключи първото тримесечие с 418 млн. потребители и 183 млн. платени абонати, което не отговаря на прогнозите на Wall Street и за двата показателя. Акциите на Spotify се сринаха с цели 23% в следборсовата търговия, заличавайки голяма част от ръста, постигнат през последните две години.
Spotify обвини за прогнозата си силния край на 2021 г. Компанията имаше най-силното си тримесечие досега за последните три месеца на годината, като добави 25 млн. потребители и 8 млн. платени абонати. Бизнесът на Spotify процъфтява по време на пандемията, като от 2019 г. насам са добавени 135 млн. потребители. Почти половината от тях вече плащат за услугата. Но неравномерното връщане към обичайния бизнес затрудни компаниите да прогнозират растежа си. Netflix Inc. също прогнозира бавен старт на 2022 г., обвинявайки за това „махмурлука от пандемията“.
Първото тримесечие се превръща в „по-маловажна част от общата картина на абонатите", заяви главният финансов директор Пол Вогъл по време на разговора с анализатори в сряда. „То стана по-малко важно за растежа“. Вогъл заяви, че компанията също така е променила някои от промоционалните си планове, така че да има по-голям растеж през други тримесечия. Най-голямата ѝ кампания, Spotify Wrapped, се проведе в началото на декември.
Подкаст областта стимулира рекламния бизнес на компанията. Продажбите на реклама съставляват 15% от приходите през последното тримесечие на 2021 г., което е нов връх за компанията. Spotify заяви, че рекламните тарифи се повишават и че нарастващата ѝ аудитория е създала повече рекламни инвентари.
Резултатите на компанията за 2021 г. също надхвърлиха прогнозите на анализаторите. Тя приключи годината с 406 млн. потребители и за първи път постигна положителна оперативна печалба през миналата година. Spotify отдаде заслуженото на Индия, Индонезия и Латинска Америка, които са допринесли за голяма част от растежа през последното тримесечие.
Ек призова инвеститорите и анализаторите да възприемат дългосрочна перспектива за компанията, която се стреми да се превърне в доминираща услуга за хора, които създават и слушат аудио. Той смята, че един ден Spotify ще обслужва 50 милиона различни души, които създават аудио, и ще има 1 милиард потребители.