Климатични катастрофи, войни и политически и икономически катаклизми: в свят на несигурност студенти и бъдещи лидери търсят нови рамки и начини за осмисляне на разбитите системи. Бизнес училищата трябва да преосмислят своите учебни програми и философии, за да отразяват нуждите на тези студенти-пионери, които използват инструментите на бизнеса по нови начини за справяне с проблемите, пише за Financial Times Жаклин Новограц, основател и главен изпълнителен директор на нестопанския инвестиционния фонд Acumen.
Тя ръководи Acumen, организация, която инвестира в предприемачи, съсредоточени върху премахването на бедността, повече от 20 години. Това са предприемачи, които се стремят да решат големи проблеми на нашето време. Те имат по-голяма представа за начина, по който функционира света от всяко предишно поколение и изискват бизнес модели, фокусирани върху хората и планетата, издържани откъм приобщаване и уважение.
Тези хора са непоколебими в убеждението си, че бизнесът трябва да се адаптира към променящите се възгледи за капитализма. Въпреки че всеки от тях има уникална визия, всички те споделят необходимостта от повече талант и от повече умения, които твърде често не се преподават в програмите на традиционните бизнес училища. Когато Acumen решава дали да инвестира в предприемач или да наеме служител, не се търси конкретна диплома, а по-скоро фокусът е върху демонстриран характер, подходящ опит, морално въображение, дълбоко любопитство, склонност към изслушване и адаптиране към неуспехите, както и устойчивост.
Време е специално MBA курсовете (Магистър по бизнес администрация – бел. прев.) да дадат на бъдещите лидери насоките, от които се нуждаят за един променящ се свят. Това включва устойчив капитализъм и по-задълбочено разбиране на това как работят сложните системи. Твърде много професори все още са привърженици на акционерната доминация, вместо да предоставят инструменти за по-пълно интегриране на социалната стойност и етиката в начина, по който правим бизнес.
Не е ли получаването на MBA степен шанс за прилагане на бизнес инструментите към най-трудните проблеми по изненадващи и ефективни начини? Представете си какво би могло да се промени, особено за най-бедните общности, ако студентите бъдат насърчени да изследват какво е възможно, ако бизнес моделите отдадат толкова голямо значение на социалното и екологичното въздействие, колкото и на финансовата възвръщаемост.
Започваме да виждаме истински иновации, често от институции в развиващи се икономики. В Пакистан, например, Лахорският университет по управленски науки не само гарантира, че пакистанците с ниски доходи могат да се запишат, но има програма, в която студентите прекарват известно време, живеейки в местните села, за да придобият представа отблизо за своята страна и предизвикателствата, пред които са изправени нейните бедни жители.
Бизнес училищата в развиващия се свят биха могли също така да предоставят мощни казуси, позволяващи на бъдещите лидери (без значение къде учат) да се потопят в настоящите реалности. Рядко бизнес училищата включват моралните решения, пред които са изправени мениджърите, в своите казуси - и това също се нуждае от промяна, тъй като днешните мениджъри трябва да съблюдават противоположни ценности като печалба и цел.
Промяната на света започва с промяната на самите нас, пише Новограц. Училищата биха могли да направят много повече чрез осъзнаването, че бизнес практиката трябва да бъде съчетана с дълбоко вътрешно познание и личностно израстване. Те биха могли да предложат анализи за това как да си партнираме въпреки различията си и да интегрираме целта по начини, които се превръщат в действие.
Вече не можем да пренебрегваме факта, че това, което студентите ценят относно бизнеса, се променя. Тези промени са сеизмични. Това ново поколение студенти и предприемачи се стремят да станат социално отговорни лидери, изграждайки компании според собствените си разбирания и на свой ред прекроявайки системите, които управляват живота ни. Бизнес училищата трябва да наваксат.