За най-големите милиардери във Франция 2024 г. беше година, която искат да забравят, тъй като общото им състояние се срина с рекордна сума поради слабото търсене на луксозни стоки и заради политическата нестабилност, пише Bloomberg.
Бернар Арно, Франсоаз Бетанкур Майерс и Франсоа Пино, които са сред най-богатите в света, са изтрили над 70 млрд. долара от общото си богатство тази година, сочи Bloomberg Billionaires Index. Гигантите, които те контролират - LVMH, L’Oréal и Kering – са част от най-големите губещи на френската фондова борса, като собственикът на Gucci загуби 41% от стойността си.
Триото видя как състоянието му бива смазано от разпродажбите на акциите на компаниите за луксозни стоки и лична грижа. Китайските купувачи забавиха разходите си за покупки, вариращи от кожени стоки до дизайнерски рокли и продукти за грижа за кожата, докато компании, включително марката Gucci на Kering, срещат трудности с новия си мениджмънт и стратегия. Нестабилната политика на Франция, включително падането на правителството на Мишел Барние този месец, също намали апетита на инвеститорите към активите в страната.
„Китайският потребител трябваше да бъде двигател на растежа през 2024 г., но това не се случи“, коментира Ариан Хаяте, фонд мениджър в Edmond de Rotschild Asset Management. „Има и умора от лукса след три години на изключителен растеж, тъй като разходите за компенсация от пандемията намаляха“.
Продажбите на луксозна козметика скочиха по време на пандемията, тъй като потребителите се насочиха към марки от висок клас с паричните резерви, натрупани по време на блокадите. Тази динамика помогна за издигането на основателя на LVMH Арно до челната позицията в класацията на Bloomberg по богатство. Сега той е пети и вече е загубил повече – 31 млрд. долара – от всеки друг сред 500-те най-заможни хора в света. Що се отнася до наследника на L’Oreal Бетанкур Майерс, тя дълго време беше най-богата жена в света, а миналата година стана първата жена със състояние от 100 млрд. долара. Сега обаче загуби и двете корони.
„Що се отнася до луксозната индустрия, тя наистина се връща към реалността“, коментира Кевин Тозе, член на инвестиционната комисия в Carmignac в Париж. „Това, което се случва от 2023 г. насам, е нормализиране“.
88-годишният Пино, който основава компанията, по-късно превърнала се в Kering, също претърпя голям удар по състоянието си, което спадна с 64% до 22 млрд. долара от върха си през август 2021 г. Тоа е най-големият процентен спад сред всички, които все още са в индекса на най-богатите, съставян от Bloomberg, през този период и до голяма степен се дължи на проблемите в най-голямата модна марка в портфолиото на гиганта – Gucci.
Богатството на Пино спадна, когато Kering се съблюдаваше от сина му, 62-годишния Франсоа-Анри Пино, който фокусира империята върху лукса със смесица от активи в търговията на дребно. И все пак по време на неговото управление Kering остана до голяма степен зависима от Gucci, чийто успех е на приливи и отливи. Кланът Пино държи 42% дял и 59% от правата на глас в базираната в Париж Kering, чиито акции се сринаха след поредица от предупреждения за печалбата.
Това беше падение за акциите на европейските компании за луксозни стоки, които само преди две години бяха разглеждани като алтернатива на растежа на акциите на контитента от групата от „Великолепната седморка“ на Wall Street – технологичните гиганти с мегакапитализация.
И все пак забавянето не засегна еднакво всички луксозни марки. Приходите от продажби на Hermes се повишиха през третото тримесечие заради продуктовото позициониране, насочено към най-богатите клиенти, чиито разходи обикновено са по-устойчиви от тези на по-незаможните.
Списъкът на Saxo Banque France на печелившите и губещите за 2024 г. включваше както акциите на Hermes, с около 18% ръст от началото на годината, така и тези на Kering.
Андреа Туени, ръководител на търговската дейност в Saxo Banque France, посочва, че високите маржове на Hermes са подкрепени от превъзходството и рядкостта на нейните продукти, докато търсенето на предложенията на Gucci е намаляло, а последните промени в управлението все още не са дали резултат.
И все пак с наближаването на края на годината започват да се появяват проблясъци на оптимизъм за целия сектор, а инвеститорите се опитват да се позиционират за потенциално завръщане.
Продажбите в Китай не се влошават, а тези в САЩ се съживяват, твърдят анализаторите на HSBC Holdings, които определиха третото тримесечие на тази година като дъно.
Има оптимизъм, че най-лошото за луксозните марки е приключило. Графика: Bloomberg
Вероятността най-лошото за сектора да е отминало предизвика покачване на цените на акциите на някои луксозни и козметични компании от началото на декември. Stoxx 600 Europe 600 Consumer Products and Services Index се повиши с около 5% този месец, което е най-доброто му представяне от февруари.
„Тази година технологиите взеха надмощие над лукса, но луксът може да се завърне през 2025 г.“, посочва Хаят от Rothscild. „Мога да предвидя възстановяване на сектора от второто полугодие на 2025 г.“