fallback

Пазарът на персонални луксозни стоки ще се свие за първи път от финансовата криза

По-високите разходи и намаляващата лоялност на клиентите карат купувачите да избягват марките от висок клас през 2024 г., което свива печалбите

14:35 | 14.11.24 г.
Автор - снимка
Създател

Пазарът на персонални луксозни стоки ще се сблъска тази година с първото си забавяне след световната финансова криза, тъй като макроикономическата несигурност и подчертаното отслабване на икономиката в Китай натежават върху потребителските разходи. Това става ясно от годишния доклад на Bain & Company за луксозни стоки, цитиран от CNBC.

Това е първото забавяне на търсенето на персонални луксозни стоки – които включват категории като дрехи, чанти, бижута и козметика – от 15 години насам, с изключение на периода на блокадите заради Covid-19.

По-високите разходи и намаляващата лоялност на клиентите карат купувачите да избягват марките от висок клас през 2024 г., което свива печалбите на компаниите и вероятно ще доведе до спад на сектора с прогнозираните 2% за едногодишен период, показва докладът.

Отбелязва се също, че се очаква общите разходи за лукс да останат непроменени на годишна база през 2024 г. на ниво от около 1,5 трлн. евро, въпреки че сегменти като автомобили, пътувания и вино отбелязват скромен растеж.

Отслабването на Китай натежава

Световната икономическа несигурност и инфлационният натиск се очертаха като общи теми в отчетите на луксозните марки тази година, като както LVMH, така и Burberry и Kering записаха повтарящи се пропуски в резултатите за приходите.

Но намаляващото търсене от ключовия китайски пазар се оказа особено тревожно за сектора, докато икономиката се опитваше да се възстанови от забавянето по време на Covid-19.

Дори Richemont - собственикът на Cartier, която беше изключение от по-широкия секторен спад, миналата седмица отчете 1% спад в продажбите през първата половина на фискалната си година, което се дължи отчасти на отслабеното търсене от Китай.

„Континентален Китай претърпя рязко забавяне, влошаващо се през годината, тъй като вътрешните разходи намаляха поради слабото потребителско доверие“, отбелязват от Bain & Company.

Продължителната слабост на китайския пазар може да натежи допълнително върху луксозния сектор през 2025 г., според доклада. Все пак, това е по-малко вероятен резултат и „по-реалистичен сценарий“ е постепенното възстановяване през втората половина на следващата година.

Търсенето на луксозни стоки в Европа и САЩ показва признаци на постепенно подобрение спрямо предходното тримесечие на тази година, а Япония е начело заради по-благоприятните валутни курсове. Докладът прогнозира, че секторът ще нарасне леко през следващата година, ако няма сериозни икономически затруднения.

Лъч надежда за сектора

Докладът все пак посочва, че има лъч надежда за сектора в лицето на луксозните автомобили и хотелиерството, изисканите вина и гурме заведенията, които отчитат рекордни печалби тази година.

Луксозните пътувания се очертават като област на растеж, като потребителите все повече пренасочват разходите си към преживявания, социални събития и уелнес.

По-малките персонални продукти, като очила и козметика, също отбелязват ръст, тъй като купувачите се насочват към „малки глезотии“, а не към по-големи покупки, се казва в доклада.

Въпреки това се отбелязва, че луксозните марки ще трябва да направят повече, за да привлекат и задържат своята все по-променлива потребителска база, особено в рамките на по-младия сегмент на поколението Gen-Z, обхващащо родените между 1997 г. и 2012 г.

„50 млн. потребители на лукс или са се отказали от пазара на луксозни стоки, или са били принудени да го напуснат през последните две години. Това е сигнал за марките, че е време да коригират своите ползи за клиентите“, каза Клаудия Дарпицио, партньор в Bain & Company и водещ автор на проучването.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:57 | 14.11.24 г.
fallback
Още от Мода виж още