Продажбите на собственика на Zara – Inditex, са скочили с 11% при постоянни валутни курсове през първата половина на пролетния му сезон. Те са били подкрепени от по-луксозните стоки и продължаващата силна инерция, при която ръстът на продажбите за 2023 г. задмина този на конкурента H&M, съобщава Ройтерс.
Акциите на най-големия моден търговец на дребно в света поскъпнаха с 3,4% до рекорден връх в ранната търговия в сряда, след като представи данните за периода от 1 февруари до 11 март.
Испанската група затвърждава водещата си позиция над шведската H&M благодарение на способността си да предлага тенденции на потребителите по-бързо заради доставчици, разположени по-близо, и да продава повече дрехи на по-високи цени. Това ѝ помага да се противопостави и на бързо разрастващия се китайски конкурент Shein.
През януари H&M отчете спад от 4% на продажбите за декември и януари – лош знак за ключовия празничен период на пазаруване. Германският онлайн моден търговец Zalando в сряда отчете спад на продажбите за годината.
Продажбите на Inditex са се увеличили с 10% до рекордните 36 млрд. евро през годината до края на януари 2024 г.
Резултатите на компанията са в съответствие с очакванията на анализаторите, продажбите растат по-бавно спрямо година по-рано, тъй като темпът на ценови увеличения се е забавил. През първата половина на пролет 2023 г. продажбите са се увеличили с 13,5%.
Inditex отбеляза годишна нетна печалба от 5,4 млрд. евро – с 30% повече на годишна база и в съответствие с очакванията на анализаторите в анкета на LSEG. В същото време компанията запазва брутен марж от 57,8%.
Inditex заяви, че планира да инвестира 900 млн. евро годишно до края на 2025 г. в логистика. Тя ще похарчи общо 1,8 млрд. евро тази година, за да разшири капацитета на магазините си с 5%, както и за технологии и подобряване на онлайн платформите.
Компанията е имала 5692 магазина в цял свят през 2023 г. - със 123 по-малко на годишна база, и заяви, че инвентарът през януари се е свил със 7% спрямо същия период на предишната година, отчасти заради „нормализирането на условията при веригите на доставка“.
Inditex заяви, че ще увеличи дивидента си с 28% до 1,54 евро на акция, над очакванията на анализаторите.
Основният бранд на Inditex – Zara, започна да увеличава цените по-рано от H&M в отговор на ускоряващата се инфлация и като част от префокусиране върху специални, луксозни продукти, докато в същото време разширява останалите си брандове в по-бюджетния сегмент.
Инвеститорите очакват Inditex да продължи да се представя по-добре от H&M. Акциите на испанската група се търгуват на цена 21,8 пъти над очакваната печалба за следващите 12 месеца, докато при H&M това съотношение е 16,1 пъти.