Необичайно топлата есен от САЩ до Европа свива продажбите на пуловери и палта, докато критично важният празничен сезон приближава, казват мениджъри в големи търговци на дребно като H&M. Някои магазини вече намаляват цените, за да избегнат купчини с непродаден инвентар, съобщава Ройтерс.
През последната година модните търговци на дребно се опитват да се разделят с излишните запаси, натрупани заради пренасочването на потребителското търсене към стоки от първа необходимост от второстепенни по значение продукти като дрехи.
Но тъй като се очаква времето в началото на четвъртото тримесечие да е топло, според компанията за проследяване на времето Weather Trends International, магазините, предлагащи зимен стил и облекла, може да се окажат запълнени с инвентар в края на сезона.
По-луксозната марка на H&M – Cos, започна да предлага намаление от 20% онлайн и в магазините на плетива и връхни дрехи. Главният изпълнителен директор на H&M Хелена Хелмерсон казва за Ройтерс, че потребителите отлагат покупките си на „тежки“ есенни дрехи на фона на по-топлото от обичайното време.
Европейската компания Pepco също отбелязва, че пристигането на продуктите ѝ за есента и зимата е съвпаднало с трайното рекордно топло време на основните ѝ пазари в Централна и Източна Европа.
„Когато навън е 26 градуса, не продаваш палта“, коментира изпълнителният председател на Pepco Анди Бонд в разговор с анализатори в четвъртък.
През последните няколко години т.нар. празничен сезон на пазаруване започва още през октомври, тъй като много търговци предлагат намаления и отстъпки през месеца и до декември. Amazon.com ще организира втората си кампания Prime Day на 10-11 октомври, Best Buy в САЩ предлагат 48-часова разпродажба на същите дати, а Target има програма „Сделка на деня“ от октомври.
В САЩ температурите може да се повишат до 1-6 градуса по Целзий средно през периода октомври-декември спрямо миналата година, посочва Weather Trends International.
„Месецът от Черния петък до Коледа ще е много по-топъл спрямо преди година, което ще доведе до повече излишен инвентар и по-стръмни намаления“, казва Бил Кърк, главен изпълнителен директор и основател на Weather Trends International.
Това вероятно ще засегна търговците от Walmart до Dick's Sporting Goods най-вече, но може да помогне на Costco Wholesale и дискаунтъри като TJX, които вероятно ще доставят продукти на местно ниво и ще могат да се адаптират към сезонните промени по-рано.
„Ако зимните дрехи не се продават добре, това ще бъде проблем за индустрията този празничен сезони, а ако случаят се окаже такъв, тогава може да видим много намаления на този вид стоки в началото на 2024 г.“, казва анализаторът на Morningstar Research Дейвид Шуорц.
Неблагоприятното време обикновено се превръща в основен проблем за търговците на дребно, тъй като те правят поръчки и изпращат артикули за важни сезони много по-рано, за да гарантират, че на рафтовете има достатъчно продукти, за да отговорят на търсенето на клиентите.
„Проблемът с повечето търговци на дребно с големи обеми е, че 75% до 85% от тяхното производство зависи от много дълъг цикъл на развитие... така че когато жегата или студът започнат да влияят на общите тенденции при покупка, те вече са се ангажирали с тези поръчки“, каза Робърт Уудс, основател на Vision Brands USA.
Кристен Дарси, главен маркетинг директор на търговеца на дребно за дрехи True Religion, каза в интервю за Ройтерс: „Това, което беше приятна изненада, е, че продължаваме да виждаме тениските с къси ръкави и късите панталони да се продават много добре в резултат на топлото време".
„Най-големите ни покупки за сезона не са връхни дрехи, които биха били тежки якета за много, много студено време, а ... за активности, които са по-леки горнища и долнища, деним от всякакви разновидности... а след това и по-леки плетива“.
Abercrombie & Fitch също казва, че е имало силно търсене на „безсезонни продукти“ през второто тримесечие, особено в категорията за мъже, тъй като клиентите са избирали целогодишно облекло и стилове.
Когато търговците на дребно се опитат да заредят подходящо за сезона облекло и то не се продава, съхранението на такива артикули става скъпо.
Саймън Улфсън, главен изпълнителен директор на британския търговец на дребно за дрехи Next, каза, че по отношение на перспективите за продажби „разликата, която времето ще направи през декември, ще бъде по-голяма от разликата в това как се чувства потребителят".