fallback

Компаниите за бърза мода се готвят за мерките на ЕС срещу планините от отпадъци

По-малко от една четвърт от общо 5,2 млн. тона отпадъци от дрехи в Европа се рециклират, а милиони тонове завършват на сметището всяка година

13:50 | 01.09.23 г.

В склад в покрайнините на Барселона жени стоят до конвейерни ленти и сортират ръчно тениски, дънки и рокли от огромни купчини употребявани дрехи – малка стъпка към справянето с огромния проблем на Европа с изхвърлените дрехи, пише Ройтерс.

В рамките на година център за сортиране, управляван от благотворителната организация за повторна употреба и рециклиране на дрехи Moda Re, планира да удвои обема, който обработва, до 40 хил. метрични тона годишно.

„Това е само началото“, казва Албърт Алберич, директор на Moda Re, която е част от испанската благотворителна организация Caritas и управлява втората по големина верига за употребявани дрехи в Испания.

„С времето ще превърнем употребяваните дрехи в суровини от Европа за модните компании“, добавя той.

Частично финансирана от собственика на Zara Inditex, Moda Re ще се разшири с обекти в Барселона, Билбао и Валенсия. Това са някои от първите признаци за планирано увеличаване на капацитета за сортиране, обработка и рециклиране на дрехи в отговор на серия нови предложения на Европейския съюз (ЕС) за ограничаване на модната индустрия.

Отново в Испания конкуренти като H&M, Mango и Inditex са създали неправителствена организация, която да управлява отпадъците от дрехи в отговор на закон на ЕС, изискващ страните членки да отделят текстила от останалия отпадък от януари 2025 г.

Въпреки тези усилия по-малко от една четвърт от общо 5,2 млн. тона отпадъци от дрехи в Европа се рециклират, а милиони тонове завършват на сметището всяка година, заяви Европейската комисия през юли.

Точните данни за ръста на отпадъците от дрехи са оскъдни, но събирането с цел рециклиране и повторна употреба постепенно расте в няколко европейски страни от около 2010 г. насам, показва доклад на ЕС от 2021 г.

Бързата мода е „изключително неустойчива“, каза Комисията през юли. Текстилната индустрия е основен фактор за климатичните промени и екологичните щети, отбеляза тя.

Inditex, която през март заяви, че през миналата година е предложила на световния пазар с 10% повече дрехи, отколкото през 2021 г., цели да използва 40% рециклирани платове в дрехите си до 2030 г. като част от целите си за устойчивост, обявени през юли.

“Основният проблем, пред който сме изправени, е свръхпотреблението“, казва Дияна Линд, ESG (екологични, социални и управленски цели) анализатор в Union Investment – базиран във Франкфурт мениджър на активи, който притежава акции в Adidas, Hugo Boss, Inditex и H&M.

Линд казва, че комуникира с Adidas, Hugo Boss и Inditex за нуждата тези компании да увеличат употребата си на рециклирани платове, а модната индустрия като цяло да засили рециклирането на текстил.

Hugo Boss казва в изявление за Ройтерс, че „свръхпроизводството и свръхпотреблението са, като цяло, проблем, касаещ цялата индустрия“, добавяйки, че използва анализ на данни, за да коригира по-добре производството към търсенето.

Между 6 и 7 млрд. евро инвестиции ще бъдат нужни до 2030 г., за да се постигне мащабът на обработка на текстилни отпадъци и рециклиране, които ЕС цели, сочат оценки на консултантската компания McKinsey в доклад от миналата година. Ройтерс не е успяла да установи какво ниво на инвестиции в момента се постига в индустрията.

Според Линд компаниите са въвели някои първоначални стъпки, но „трябва да се направи повече“.

Inditex заяви, че ще инвестира 3,5 млн. евро в Moda Re в рамките на три години и има контейнери за рециклиране във всичките си магазини в Испания. Тя не е отговорила на искане за коментар по предположението дали не трябва да се направи още.

В изявление за Ройтерс H&M казва, че признава, че е „част от проблема“.

„Начинът, по който модата се създава и консумира, трябва да се промени – това е неоспорима истина“, казват от H&M.

Пречки

Пречките за значително намаляване на отпадъците от дрехи са огромни въпреки мерките на ЕС, ангажиментите за устойчивост на индустрията и инициативи като разширяването на Moda Re.

Стотици подобни заводи, заедно с инвестиции в технологии и пазарни намеси, ще бъдат нужни, за да се изпълнят целите на индустрията да се рециклират 2,5 млн. тона текстилни отпадъци до 2030 г., казва McKinsey в доклада.

14 компании за рециклиране на текстил в Европа имат планове да увеличат производствения си капацитет, посочва Fashion For Good, компания, инвестиращи в стартъпи за рециклиране на текстил, която анкетира 57 рециклиращи предприятия в доклад от септември 2022 г.

ЕС не е поставил конкретни цели за процент на рециклирано съдържание в дрехите, но до 2030 г. цели всички текстилни продукти, продавани в блока, „до голяма степен“ да бъдат направени от рециклирани платове, както и да бъдат издръжливи, да подлежат на поправки и да са рециклируеми.

За да създаде капацитет да изпълни целите, ReHubs Europe – асоциация, създадена от лобистката група EURATEX, насърчава инвестиции в рециклирането „до влакно“ (fiber-to-fiber): процес, който превръща употребяваните дрехи в прежди за създаването на нов текстил.

EURATEX не е отговорила веднага на въпрос на Ройтерс за нивото на инвестиции в технологията.

По-малко от 1% от дрехите в момента се рециклират по този начин и процесите все още се разработват. Предизвикателствата включват отделянето на различните видове влакна в суровина, подходяща за рециклиране.

Тъй като такива техники са все още в начален стадий, по-високата цена на рециклирана тъкан в сравнение с нова остава пречка за широкото приемане.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:52 | 01.09.23 г.
fallback
Още от Мода виж още