fallback

Италианските луксозни групи се отказват от конкуренцията, за да спасят местното производство

Компаниите започват да се обединяват, за да защитят веригите си за доставки и италианските корени на по-малки компании

16:20 | 16.07.23 г.

Италианските групи за луксозна мода, които в продължение на десетилетия ревниво пазиха независимостта си, започват да се обединяват, за да защитят веригите си за доставки и италианските корени на по-малки компании, показвайки нов дух на сътрудничество, съобщава Ройтерс.

Контролът върху веригата за доставки става все по-важен за луксозните марки, гарантирайки, че продуктите стигат до магазините навреме и избягвайки рискове за репутацията, свързани със снабдяването със суровини или условията на труд.

Италианската смесица от специализирани занаятчийски работилници и семейни брандове предлагат особено богат избор за по-големи компании с пари, за да укрепят отношенията си чрез инвестиции.

В този дух Prada и италианската модна марка Ermenegildo Zegna през юни придобиха миноритарен дял в компанията за трикотаж Luigi Fedeli e Figlio, базирана в Монца, северно от Милано.

Семейната компания, фокусирана върху кашмир и пуловери, е основана през 1934 г. и се продава в 13 бутици със собствена марка и около 400 мултибрандови магазина по целия свят.

Prada и Zegna преди това са инвестирали съвместно във Filati Biagioli Modesto през 2021 г., придобивайки мажоритарен дял в един от доставчиците ѝ, специализиран в производството на кашмир и други луксозни прежди.

„Инвестирахме в Biagioli, за да стартираме отново компания, която беше в криза, докато в случая на Fedeli помагаме на компанията да расте“, казва Патрицио Бертели, водещ акционер и председател на Prada Group, пред Ройтерс.

77-годишният Бертели добавя, че по-малките италиански компании през последните две десетилетия е трябвало да жонглират с предаването от едно поколение на семейството на следващото и по-сложни въпроси като разширяване на нови пазари.

„Италианските марки искаха да се справят сами твърде дълго, а след това изведнъж осъзнаха, че невинаги можете да се справите сами и започвате да се оглеждате“, добавя той.

Изобилие от малки производители

Италия е дом на хиляди малки производители, които формират 50-55% от световното производство на луксозни облекла и кожени изделия, изчислява консултантската компания Bain.

„ Biagioli и Fedeli са два различни примера за грижа към „произведеното в Италия“ и помощ за укрепване на италианската верига на доставки, пряко или косвено“, казва 67-годишният Гилдо Зеня, председател и главен изпълнителен директор на Ermenegildo Zegna.

„Бертели и аз искаме да запазим скъпоценното „произведени в Италия“ и да оставим ноу-хауто в страната“, добавя Зеня.

Италианските групи са изправени пред конкуренция от френски луксозни гиганти като LVMH или собственика на Gucci Kering, които също са купували доставчици в Италия през годините, особено в кожената индустрия.

LVMH обяви през май, че е придобила мажоритарен дял в Nuti Ivo Group, италианска компания, специализирана в производството на кожени продукти от 1955 г. насам.

Компаниите за частен капитал също усетиха инвестиционна възможност и започнаха да обединяват доставчици в по-големи дружества.

Управляващият директор на Kering Жан-Франсоа Палус казва, че луксозната група все повече се стреми да внесе производство в рамките на компанията.

Това е въпрос на проследимост, но също и на качество, снабдяване с материали, по-кратки срокове за производство на стоките и тяхното пускане на пазара и конкуренция за специализирани занаятчии сред марките, казва той.

Изграждане на по-близки отношения

Има и други примери за френско-италианско сътрудничество, например сделката, при която Chanel купи дял в компанията за кашмирени прежди Cariaggi Lanificio в партньорство с Brunello Cucinelli.

„Италия не е създала (голям) луксозен център, но имаме предприемачи, които имат способността да активират правилните взаимоотношения в точното време“, казва Стефания Лацарони, генерален мениджър в италианската асоциация на луксозната индустрия Altagamma.

„Подходът се е променил, (той е) много по-сътруднически – за да се изправим пред по-сложни предизвикателства“, добавя тя.

Наистина, решението на Prada и Zegna да инвестират заедно е родено от приятелство, подсилено от трудни времена напоследък.

„Опознахме се по-добре по време на пандемията от COVID, в труден момент за индустрията, когато трябваше да се подкрепяме взаимно“, казва Зеня и добавя, че основна роля са изиграли срещите, проведени в индустриалния орган Camera Nazionale della Moda.

Роберто Коста, ръководител на глобалното банкиране за луксозни инвестиции в Citigroup, каза, че по-близките работни отношения отразяват по-уверен и насочен навън подход от страна на италианските марки.

„Италианските групи сега са по-управляеми, по-организирани, а също така по-силни, което ги прави по-отворени за съвместно мислене“, казва той. Но той не очаква непременно големи сделки в бъдещето.

„Има по-голяма способност да разговаряме помежду си, но това не означава, че непременно ще има сливания“, добави той.

Zegna и Bertelli сега седят заедно в борда на Fedeli и Biagioli, оставяйки възможност за повече инвестиции по-надолу по веригата на доставки.

"Ако се появят нови възможности, ние ще ги грабнем. Дали ще го направим заедно или не, остава да видим", казва Зеня.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:01 | 16.07.23 г.
fallback
Още от Мода виж още