Руските дизайнери и брандове помагат на сектора за търговия на дребно постепенно да се възстанови от турбулентните 15 месеца на затваряне на магазини и спадащо търсене. Нови марки запълват празнината, оставена от чуждестранните конкуренти, а купувачите колебливо се завръщат, предава Ройтерс.
Стотици чуждестранни търговци на дребно затвориха магазините си в отговор на руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г., което остави едни от най-престижните улици в Москва с празни търговски обекти, а индустрията беше разтърсена от удар на стойност около 2,5 млрд. долара.
Испанската Inditex продаде част от над 500-те си руски магазина на базиран в Обединените арабски емирства купувач. Главният ѝ магазин на Zara в централната част на Москва, който не работеше повече от година, миналия месец отвори отново под ново ръководство и нова марка MAAG, оставяйки клиентите до голяма степен доволни.
„Изглежда, че нищо не се е променило, откакто знаете кой беше тук“, коментира пред агенцията жител на Москва.
„Не открих никакви разлики, освен в разнообразието от стоки. В момента има по-малко от всичко“, допълва жена, с която Ройтерс разговаря.
Продажбите на дребно в Русия – ключов показател за потребителското търсене – се сринаха през 2022 г., засегнати от ускоряващата се инфлация и спадащите заплати, докато напускането на западните компании допринесе за загубите в тежката промишленост, споделя Олег Климов, президент на Руския съвет на търговските центрове. По думите му проблемите с логистиката и плащанията са отнели месеци, докато бъдат решени.
„Като цяло хората просто не разбираха какво се случва“, коментира той пред Ройтерс. „Те не искаха да харчат пари. Загубите бяха около 200 млрд. рубли (2,47 млрд. долара)“.
„Но сега се възстановява“, допълва той. „В крайна сметка парите винаги сменят собственика си“.
Достъпът на руснаците до западни продукти, като бургери MacDonald’s и дънки Levi's – символ на свободата, която капитализмът можеше да предложи след разпадането на Съветския съюз – сега намалява.
Gloria Jeans, която някога препродаваше дънки Levi's, пое централния московски магазин на шведския търговец на дребно H&M.
А фактът, че Западът отбягва Русия, заедно със забраните за износ и наказателните санкции, усложняват търговските пътища.
„Най-големият проблем са международните трансакции“, коментира Ксения Жданова, която управлява собствената си марка дрехи KSEW и е търговски директор на онлайн пазара за руски дизайнерски дрехи Richmill. „Нашата индустрия е изключително зависима от вноса“.
Друг проблем е недостигът на кадри, казва Жданова, цитирайки липсата на шивачки и професионалисти в текстилната индустрия, което според нея може да се реши само с действия от страна на правителството.
Руснаците са разработили решения с малък внос, а онлайн търговците помагат за поддържането на чуждестранните марки живи, но някои неща остават трудни за намиране.
Ирина Никулина, която е потребител, споделя, че чуждите марки не ѝ липсват много, освен когато се нуждае от нещо просто, като бяла тениска на разумна цена например.
Татяна Вахонина пък посочва, че най-много ѝ липсват шведският мебелен гигант IKEA и Zara.
„Сега отиваме в Казахстан да пазаруваме“, казва тя. "Но някои неща вече изобщо не можете да си купите."