В Ла Коруня в Испания два противоположни модела в света на модата се сблъскват един с друг, като противопоставят растящите изисквания модната индустрия да стане по-устойчива с постоянната нужда от увеличаване на продажбите, разказва Ройтерс.
В този дъждовен, брулен от вятъра град на Атлантическия океан е централата на собственика на Zara Inditex – най-големият търговец на бърза мода в света.
Освен това обаче той е дом и на малки бутици, предлагащи висококачествени, издържливи продукти, които се смятат за алтернатива на бързата и достъпна мода, която движи годишните продажби на Inditex към сумата от 28 млрд. евро.
Огромното производство на дрехи от Inditex бе фактор зад обещанието на Европейския съюз от миналата година за реформа на „свръхпроизводството и свръхпотреблението на дрехи“. ЕС иска всички дрехи, продавани в блока, да бъдат „с дълъг живот и рециклируеми“ до 2030 г.
ЕС ще обяви най-значимите си предложения към индустрията в края на март, казва еврокомисарят по околната среда Виргиниюс Синкявичюс за Ройтерс в кулоарите на събитие в Португалия миналата седмица.
Европейската комисия иска да гарантира, че компаниите произвеждат само броя продукти, от които се нуждаят. Тя няма да налага ограничения, но вместо това ще поиска от компаниите сами да се контролират, за да бъдат наречени устойчиви, казва Синкявичюс.
„Ако пускате тонове и тонове дрехи, текстил, обувки на пазара, значи ще трябва да си го съберете“, казва той.
Около 5,8 млн. тона текстилни продукти се изхвърлят в ЕС всяка година, което се равнява на 11 кг на глава от населението. Камион с текстилни продукти се изхвърля на сметището или се изгаря някъде в света всяка секунда, сочат данни на ЕС.
Inditex е имала 565 027 тона дрехи на пазара през 2021 г., докато само три години по-рано те са се равнявали на 528 797 тона, сочи годишният доклад на компанията. Годишният ѝ доклад за 2022 г., който трябва да излезе следващия месец, може да покаже ново увеличение.
Засега Inditex не показва признаци за забавяне на производството. Но компанията променя някои процеси, опитвайки се да намали екологичното си въздействие, докато се придържа към стратегията си на редовни нови колекции.
Централната част в този план е използването на рециклирани материали и намаляването на употребата на вода, енергия и суровини, казва Inditex за Ройтерс в отговори по имейл на въпроси.
„Вярваме, че въпросът не е колко [се произвежда], а как“, допълва компанията.
Половината от дрехите на Inditex са били произведени по устойчив начин през 2021 г. - например чрез използването на органичен памук или платове, които не представляват риск за застрашени гори – спрямо 9% през 2018 г., казва компанията в годишния си доклад, без да дава конкретни данни за това как тези материали намаляват екологичното ѝ въздействие.
Inditex коригира производството си, за да отговори на потребителското търсене и само 2% от продуктите трябва да бъдат рециклирани или дарени, казва тя в имейла си.
Компанията цели нетни нулеви емисии до 2040 г., а стратегията ѝ е одобрена от Science Based Targets Initiative (SBTi), орган, който контролира политиките за устойчивост на компаниите.
Малко следи
Някои от по-малките бутици в Ла Коруня се управляват от бивши дизайнери на Inditex или служители по продажбите, напуснали компанията, за да изградят нещо свое, подражавайки на основателя на Inditex Амансио Ортега, който отваря първия си магазин Zara в града през 1975 г.
Сред тях за 37-годишният Хорхе Тоба и 31-годишната Антиа Монтеро, които са работили Inditex в отделите за покупки и дизайни. Те стартират бранда за детски дрехи The Campamento през 2018 г., създавайки само по две колекции за поръчка годишно, предимно от органични платове.
Те не добавят това продукти в средата на сезона и таксуват онлайн потребителите за връщането на поръчки, за да насърчат разумното пазаруване.
„Това е много замърсяваща индустрия, затова се опитваме да оставим възможно най-малко следи“, казва Монтеро от склада в сърцето на града, от който се управлява бизнеса.
Капка в морето
Самата Inditex работи с над 100 стартъп компании, специализиращи в рециклирането на платове.
Circ – американска компания, фокусирана върху рециклирането на текстил в текстил, в която Inditex инвестира миналата година, разработва нови технологии, за да отдели памука и полиестера смесени в някои дрехи. Това е първата стъпка към производството на дрехи от използвани или отпадъчни текстилни материали, казва президентът ѝ Петер Маджерановски.
Circ и конкурентите ѝ обаче могат да произведат само 1% от платовете, нужни за създаването на 109 млн. тона годишно, които световната модна индустрия бълва.
“Това наистина е капка в морето“, казва Маджерановски. Целта е до 2030 г. да се рециклира 10% от годишното производство, допълва той.
56-годишната Мариан Фернандез прекарва 25 години в Inditex, издигайки се до един от топ мениджърите на луксозния бранд Uterque, преди да отвори свой моден магазин – Maazi, в центъра на Ла Коруня. Тя публикува всяка седмица видеа в социалните мрежи, учейки потребителите как да изградят „отговорен“ гардероб с дрехи, които могат да бъдат използвани за различни случаи и сезони.
Бутиковите марки в Ла Коруня могат да покажат пътя на останалите.
„Иновациите започват именно в новите и по-малки компании“, казва Ачим Берг, старши партньор в глобалната компания McKinsey & Co.