Шведската модна верига H&M отчете в петък много по-рязък спад на печалбата за тримесечието от септември до ноември от очаквания заради слабото потребителско доверие и рязко нарастващите разходи, които не е успяла да прехвърли напълно върху потребителите, предаде Ройтерс.
Оперативната печалба за четвъртото фискално тримесечие на втория по големина моден търговец в света възлиза едва на 821 млн. крони (79,7 млн. долара) спрямо 6,26 млрд. година по-рано и средна прогноза за 3,67 млрд. в анкета на Refinitiv сред анализатори.
H&M, която вече съобщи, че продажбите през същото тримесечие са останали без промяна, заяви в петък, че продажбите в периода от 1 декември до 25 януари, началото на първото фискално тримесечие, са се увеличили с 5% в местни валути.
„По-ниската печалба през четвъртото тримесечие в сравнение със същото тримесечие на предходната година се обяснява главно с отрицателните външни фактори, загубата на оперативна печалба заради Русия, и еднократните разходи по програмата за разходи и ефективност“, се казва в корпоративно изявление.
Ударът от изтеглянето от руския пазар, по-високите разходи за суровини, товари и енергия, ефектите от валутни операции и разходите за преструктуриране възлизат на около 5 млрд. крони, посочва главният изпълнителен директор Хелена Хелмерсон.
„Вместо да прехвърлим целите разходи на нашите клиенти, ние избрахме да засилим още повече нашата пазарна позиция“, обяснява тя.
През септември H&M стартира кампания за намаляване на разходите с 2 млрд. крони годишно, като се очаква спестяванията от съкращения и други мерки да започнат да се проявяват от втората половина на 2023 г.
През ноември групата обяви, че ще съкрати около 1500 работни места и ще отдели приблизително 800 млн. крони за преструктуриране по програмата през четвъртото тримесечие.
Миналата година компанията реши да се изтегли от Русия поради нахлуването на страната в Украйна.
H&M предложи дивидент за 2022 г. от 6,50 крони на акция, което е без промяна спрямо предходната година и приблизително отговаря на очакванията.