Собственикът на Zara – Inditex, отбеляза 24% ръст на нетната печалба за първите девет месеца на фискалната си година, след като повишението на цените е помогнало да се компенсира отслабващото търсене на дрехи в световен мащаб, съобщава Ройтерс.
Продажбите онлайн и от физически магазини на най-големия моден търговец на дрехи в света са се увеличили с 19% на годишна база, което е малко над очакванията на анализаторите. Ценовите повишения от 5% или повече при някои стоки от началото на пролетта са подкрепили продажбите, казват анализаторите.
Нетната печалба на компанията, чиито брандове включват още Massimo Dutti и Bershka, е нараснала до 3,1 млрд. евро от 2,5 млрд. евро година по-рано.
Акциите на Inditex поскъпнаха с 2% по време на сутрешната търговия.
Компанията се представя по-добре от някои конкуренти, откакто Марта Ортега, дъщеря на основателя и собственик Амансио Ортега, пое поста на неизпълнителен председател през април.
„Изключителното представяне на продажбите може да отразява качеството на продуктовия дизайн и предложения, както и по-атрактивните цени в сравнение с конкурентите, тъй като увеличенията на цените явно са по-малки, отколкото на по-широкия пазар“, казва анализаторът на Deutsche Bank Адам Кокрейн.
Inditex напоследък предлага повече дрехи „висша мода“ на Zara, създадени за специални случаи. Подходът ѝ позволи да продава по-скъпи продукти и да привлече потребители от луксозния сегмент на пазара, посочват анализатори.
В конферентен разговор с анализатори главният изпълнителен директор на Inditex Гарсия Масейрас подчерта силното представяне в САЩ и каза, че компанията е уверена в перспективите си в Китай в средно- и дългосрочен план.
Продажбите са нараснали с 11% през третото тримесечие, което е по-бавен темп в сравнение с предишните месеци, отразявайки отслабващата потребителска среда. Продажбите за второто тримесечие се бяха повишили с 16% на годишна база.
Модният гигант заяви, че продажбите му между началото на ноември и 8 декември са се увеличили с 12% на годишна база. Продажбите са останали на плюс във всички географски области, добави компанията.
H&M, която изпитва трудности да се конкурира с по-големия си съперник Zara, ще представи резултатите си в четвъртък.
Анализаторите очакват, че Inditex ще трябва да се справя с повече увеличения на разходите през следващите месеци, включително натиск от служителите за по-високи заплати.
Около 1000 продавач-консултанти, които работят в Zara и другите ѝ модни брандове, излязоха на стачка по време на Черния петък в Ла Коруня – родния град на компанията в северна Испания – с искане за по-добро заплащане, а други протестираха в Мадрид ден по-рано.
Служителите планират да стачкуват отново в деня преди Коледа и в началото на януари, след като отхвърлиха увеличението, предложено от Inditex до 2024 г. Два големи местни профсъюза договориха новото предложение за заплащане.
H&M стана първият голям европейски търговец, който започна да съкращава служители този месец в отговор на ускоряващата се инфлация и растящите разходи заради войната в Украйна.
Inditex заяви, че временно е ускорила доставките на запаси, за да избегне проблеми с веригите на доставки, и в момента те са с 15% повече на годишна база. Компанията очаква онлайн покупките ѝ да бъдат 30% от общите ѝ продажби до 2024 г.
Компанията ще разшири и платформата си за поправка, препродажба и даряване на дрехи с марката Zara, стартирана във Великобритания през ноември, към други основни пазари следващата година, каза Масейрас.